IC.nl bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie bij jouw inschrijving voor een cursus.
SEO, Search Engine Optimization, zoekmachineoptimalisatie: allemaal bedoeld om een website hoger te laten komen in Google. Vroeger lukte dat met een paar simpele trucjes, tegenwoordig is het algoritme van Google en andere zoekmachines een stuk ingewikkelder. Maar gelukkig zijn er nog steeds zat manieren om de positie van je website met SEO te verhogen! In een SEO-cursus leer je precies waar je op moet letten en hoe je concurrenten slim af bent.
De cursus Meester in SEO rankt op de eerste positie als je zoekt op ‘SEO cursus’. Dus wat de docenten jou aanleren, brengen ze zelf zeker in de praktijk! Het doel van de cursus is om van jouw website een bezoekersmagneet te maken. De docenten van deze cursus hebben al ervaring sinds 2010 en hebben al meer dan 20.000 ondernemers getraind in SEO. Daarnaast schreven ze e-books die al meer dan 70.000 keren zijn gedownload.
Je krijgt alle SEO-kennis die de docenten in de afgelopen jaren geleerd hebben. Alle onderwerpen die je kunt bedenken, komen aan bod. Om de inhoud te begrijpen hoef je geen genie te zijn: je krijgt alles stap voor stap uitgelegd. Het is daarom ook goed te doen voor mensen die helemaal geen kennis hebben van de termen en online marketing.
Bekijk de gratis proeflesBen jij nog niet zo bekend met SEO en wil je de basis begrijpen? Dan is deze cursus een goede start. Je leert de belangrijkste begrippen kennen en toepassen in ongeveer een maand tijd. De gemiddelde studie-inzet is tien minuten per dag, dus deze cursus is perfect te combineren met werk, studie of gezin! Geen zorgen voor wie het toch niet op tijd haalt: je krijgt een gratis extra maand studietijd.
Tijdens deze kortdurende cursus komt de basis van SEO aan bod. Je krijgt kennis van de werkwijze van Google, SEO-techniek, SEO-content, zoekwoorden, campagnes, linkbuilding, autoriteit opbouwen en het inzetten van social media. Na de cursus weet je wat het inhoudt en hoe je het moet toepassen, maar omdat de cursus zo kort duurt, is het wel belangrijk om daarna goed te oefenen.
Bekijk de gratis proeflesWil jij vanuit huis SEO-specialist worden? Kijk dan eens naar deze professionele thuiscursus van De Ondernemersschool NHOC. In drie tot zes maanden verbeter jij je online marketing skills en word je zelfstandig SEO-expert. Na afloop ontvang je een diploma, wat jouw carrièrekansen nog meer verhoogt!
Je leert een website helemaal te optimaliseren. Van het vinden van geschikte keywords tot het maken van aantrekkelijke en goed vindbare content. Tijdens de cursus is er aandacht voor de lange termijn van wat je doet. Je leert om een toekomstgerichte marketingstrategie te maken en uit te bouwen. Uiteindelijk is het doel natuurlijk dat jouw website(s) als hoogte in Google zoekresultaten komen. Daarnaast leer jij niet alleen om veel, maar ook om de juiste bezoekers aan te trekken!
Bekijk de gratis proeflesIn drie maanden leren hoe jouw website beter naar voren komt in de zoekresultaten? Met de online cursus Search engine optimization (SEO) leer je in drie maanden alles wat je weten moet. Deze cursus is heel actueel en praktijkgericht. Na afloop heb je dus de kennis én de vaardigheden om je website beter te laten presteren. Je krijgt tips voor zowel technische- als contentaanpassingen. Na afloop krijg je een LOI-diploma, de kers op de taart!
Onderwerpen die voorbij komen, zijn bijvoorbeeld: vormen van zoekwoordenmarketing, de werking van zoekmachines, zoekmachines en het siteontwerp, SEO-aanpassingen (technisch en content), linkbuilding, veelvoorkomende valkuilen, het opzetten en instellen van je Google Analytics-account.
SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization. In het Nederlands heet dit zoekmachineoptimalisatie. In het kort betekent dit dat je een website zo inricht dat deze makkelijker gevonden wordt door zoekmachines. Het gaat vooral om bekende zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. SEO bestaat uit drie onderdelen:
Content (webteksten, foto’s, video’s) bepalen grotendeels hoe goed jouw website gevonden wordt. Een webpagina optimaliseren met content, in feite. Tips over SEO content creatie lees je verderop in dit artikel.
Zoekmachines beoordelen hoe snel de site is en of deze goed te indexeren is. Door je website technisch te optimaliseren, kun je ervoor zorgen dat een zoekmachine je website zo goed en snel mogelijk kan indexeren. Een website met een sitemap, bijvoorbeeld, krijgt een hogere beoordeling. Daarnaast zijn de alt beschrijvingen, meta information en paginatitels een onderdeel van SEO-techniek. Onder techniek van ook de user experience (UX, gebruiksvriendelijkheid) van je website.
Om een sterk domein op te bouwen, moet je website autoriteit hebben. Dat doe je bijvoorbeeld met linkbuilding, maar ook met interacties via social media, zoals shares en likes. Sterke websites die naar jou linken, zorgt voor een betere autoriteit en hogere posities. Ook betrouwbaarheid is een belangrijk gedeelte hierin.
Een zoekmachine, zo ook Google, werkt met een geautomatiseerde formule die waarde toekent aan websites. Hoe hoger de toegekende waarde, hoe hoger de website zal komen bij de zoekresultaten. Het is onderzocht dat een website die hoog komt, eerder wordt aangeklikt door de bezoeker.
De exacte algoritme formule niet bekend. Gelukkig weten we wel een aantal factoren waar Google en andere zoekmachines naar kijken. Hieronder een overzicht van wat we weten over hoe een zoekmachine werkt.
Een verwijzing naar jouw website is erg goed voor je vindbaarheid. Stel je voor dat je een webshop hebt met kattenspeeltjes, dan is het positief als jouw website wordt benoemd op kattenblogs, op Facebook-pagina’s over katten, enzovoorts. Elke keer dat de link naar jouw website wordt opgenomen op een gerelateerde website, is dat een signaal voor Google dat jouw website waardevol is voor het onderwerp. In dit geval: katten.
Jaren geleden was het voldoende om een pagina vol te gooien met wat middelmatige teksten, zolang je de zoektermen vaak genoeg terug liet komen. Tegenwoordig is dat niet langer het geval. Google geeft elke pagina namelijk ook een leesbaarheidsscore. Dat betekent dat de teksten makkelijk te lezen zijn. Dus: korte zinnen, eenvoudig taalgebruik, het gebruik van tussenkoppen et cetera.
Iedereen die Google of een andere zoekmachine gebruikt, doet dat met een bepaalde reden. Bijvoorbeeld: informatie vinden over X, of vermaakt worden met Y. Als jouw content aansluit bij de behoefte van de gebruiker, dan wordt jouw website als extra waardevol gezien. Google kijkt bovendien of de onderwerpen op jouw website een beetje bij elkaar aansluiten. Als jouw website één geheel is wat betreft content, dan krijg je een hogere SEO-score op dat betreffende onderwerp.
Gebruiksvriendelijkheid is het gemak waarmee een websitebezoeker jouw website kan gebruiken. Een website is gebruiksvriendelijk als iemand de informatie makkelijk kan vinden én begrijpt wat er staat. Er zijn tientallen manieren om de gebruiksvriendelijkheid van een website te verhogen. Het kan bereikt worden met de sitestructuur en met aanpassingen in het design en de content.
Een gemiddelde websitebezoeker neemt slechts een paar seconden de tijd om de website in zich op te nemen. Als hij of zij dan niet gevonden heeft wat gezocht wordt, dan is een website zo weggeklikt. Het is daarom belangrijk dat je website snel laadt. Zowel op de computer als op de mobiele telefoon. Via websites zoals Page Speed Insights kun je testen hoe snel je website geladen wordt. Als je website traag laadt is dit slecht voor de gebruiker, en daarom zal google het ook afstraffen.
Het gedrag van vorige websitebezoekers geeft Google een indicatie van de waarde van je website. Statistieken waaruit het algoritme opmaakt dat je website waardevol is, zijn: de tijd die iemand op een pagina besteedt, het aantal doorklikken naar een andere pagina, het al dan niet aanschaffen van een product of service of het invullen van een contactformulier.
Ja! Daarvoor is het wel nodig dat je tijd vrijmaakt om SEO te leren begrijpen en toe te passen. Het helpt enorm als je dit een interessant vakgebied vindt. Dan leer je snel! Een tip: lees je goed in en bekijk veel voorbeelden, maar oefen ook veel in de praktijk. Het kan helpen om een cursus te volgen of stage te lopen: dan krijg je waardevolle feedback om jouw SEO-inspanningen te verbeteren.
Je hoeft overigens niet technisch te zijn om een goede SEO website te maken. Met een simpele wordpress website met een thema kun je al gemakkelijk scoren in Google, als je content goed is. Een belangrijkere skill die je moet bezitten als je SEO zelf wilt toepassen is het schrijven van teksten, alhoewel je dat ook kunt uitbesteden. Daarnaast moet je je kunnen inleven in je gebruiker zodat je weet wat je bezoeker wilt lezen.
Het vermelden van zoekwoorden op de juiste plaats, is niet zo moeilijk. Waarschijnlijk duurt het niet lang meer tot AI-tools deze teksten zelf genereren. Toch blijft het mogelijk om jouw teksten te laten onderscheiden van andere teksten. Dat doe je door iets toe te voegen wat een machine niet heeft: inlevingsvermogen en emotie.
Bedenk voordat je begint wie jouw belangrijkste bezoeker is. Als je het makkelijker vindt, kun je ook aan een groep mensen denken. Bedenk wie deze mensen zijn en met welke vraag ze naar jouw website komen. In welke situatie bevinden ze zich als ze dit lezen? Wat is hun probleem/ belangstelling? Hoe kun jij daar in de tekst antwoord op geven? Wanneer een bezoeker zich goed geholpen voelt op een website, dan schiet de waarde van je website omhoog. Niet alleen voor Google, maar ook voor de bezoeker zelf. En dat is waar elk bedrijf het uiteindelijk voor doet: tevreden klanten die hopelijk een dienst of product afnemen.
Tijdens een SEO-cursus leer je wat SEO is, uit welke onderdelen het bestaat en hoe je het inzet om jouw website(s) zo hoog mogelijk te laten ranken. De belangrijkste onderwerpen zijn: zoekwoordenonderzoek, linkbuilding, SEO contentcreatie, technische aspecten van SEO, het verschil tussen on page en off page SEO en het verschil tussen white hat en black hat SEO. Hieronder lees je er meer over.
Zoekwoorden zijn een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie. Tijdens een cursus leer je wat zoekwoorden zijn en hoe je zoekwoorden opzoekt. Vervolgens leer je hoe je bepaalde zoekwoorden kunt targeten en hoe je hiervoor content publiceert.
Afweging of een zoekwoord interessant is
In het overzicht met zoekwoorden zie je zoekvolumes (hoeveel er op een term wordt gezocht), cost-per-clicks (CPC), paid difficulty (PD, hoe moeilijk is het om met een advertentie te scoren?) en organic difficulty (hoe moeilijk is het om organisch gevonden te worden?). Daarnaast krijg je inzicht in gerelateerde keywords, vraagstellingen en meer. Je leert om af te wegen welke zoekwoorden interessant zijn. Soms is het voor je strategie namelijk handig om een zoekterm te kiezen die niet het vaakst gebruikt wordt, maar wel makkelijk is om te scoren.
Tijdens een cursus leer je hoe je inschat wat de intentie van een gebruiker op Google is. Stel, iemand zoekt op ‘scooter’. Dan is dat nog niet voldoende om je SEO-strategie op te baseren. Je wilt het specifieker maken door in te gaan op wat de bezoeker wil. Informatie over de scooter, navigeren naar een scooterverhuurplaats, een scooter kopen of een ander commercieel doeleinde? Misschien is de bezoeker wel op zoek naar de muzikant ‘Scooter’. Zodra je de intentie weet, kun je je zoekwoorden hierop aanpassen en de content nog relevanter maken.
Het is essentieel om in te schatten of je kan scoren op bepaalde zoektermen. Voor sommige zoektermen is de markt ‘verzadigd’: je moet er erg veel geld tegenaan gooien om bovenaan te komen en een klik te genereren. Bij hele populaire zoekwoorden loopt het al snel op naar meer dan €10 per click. In dat geval kun je vaak beter voor een andere strategie kiezen. Maar concurrentie is niet alleen maar slecht – je kunt er namelijk ook van leren! Tijdens een cursus leer je hoe je erachter komt wat je online concurrenten zijn en hoe je je van hen onderscheidt.
Tools gebruiken
Als SEO-specialist zijn tools onmisbaar om te gebruiken. Interessante tools zijn bijvoorbeeld Ahrefs, SEMrush en KWfinder. Tijdens de cursus leer je wat handige tools zijn en hoe je ze gebruikt. Wil je nu alvast weten wat de tools inhouden? Onderaan dit artikel staat nog wat extra informatie!
Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie. Er is een onderscheid tussen interne links en externe links. Interne links zijn links binnen je eigen website. Een gebruiker kan bijvoorbeeld doorklikken naar gerelateerde content, een product in je webshop of het contactformulier. Externe links zijn links naar andere domeinen. Het is daarnaast belangrijk dat externe domeinen naar jou doorverwijzen. Tijdens een cursus leer je om kwalitatieve links te vinden, een linkbuilding strategie op te bouwen en meer. Ook kom je te weten wat follow en no-follow links zijn en wanneer je welk type link in moet zetten.
Contentcreatie is een belangrijk onderdeel van SEO. Voor SEO-artikelen en -pagina’s is het nodig om een goede structuur op te zetten. Met een sterke titel, goede tussenkoppen, bullets en andere trucs om de leesbaarheid te vergroten. Tijdens een cursus leer je wat zoal goed werkt. Zo werken lijstartikelen op dit moment goed als titel, bijvoorbeeld ’11x content tips over…’. Ook leer je hoe je zoekwoorden in de tekst verwerkt en ervoor zorgt dat ze er niet te weinig, maar ook zeker niet te vaak in staan. Je krijgt verder informatie over de ideale lengte van content, de meta title en meta description en het belang om content up-to-date te houden.
De meeste cursussen schenken aandacht aan de opbouw van een website. Onderwerpen die bijvoorbeeld aan bod komen, zijn:
On page seo verwijst naar SEO-factoren van je website die onder jouw controle vallen. Off page seo verwijst naar SEO-factoren waarmee je jouw website of merk online promoot. Wat het verschil is en wanneer je wat toepast, leer je tijdens een cursus.
Tijdens een cursus leer je what black hat en white hat SEO is en wat jij daar als SEO-specialist mee moet. In het kort: Black Hat SEO is het manipuleren van de algoritmes. Je stelt dingen in die in strijd zijn met de voorwaarden voor Google. Als Google dit ziet, dan wordt je afgestraft in je indexering. White Hat SEO is het tegenovergestelde: oftewel het legaal optimaliseren van je website met behulp van SEO. Als het goed is, beloont Google jou hiermee met een goede indexering.
Wil jij een volledig online marketing pakket aanbieden? Dan is het verstandig om tevens een cursus SEA (Search Engine Advertising) te volgen. Tijdens zo’n cursus leer je om succesvolle campagnes op te zetten. Als je aanvullend een SEO-cursus volgt, kun je een strategie maken waarin zowel organische als betaalde content hoog gaat scoren. Lees hier meer over SEA-cursussen!
Na het afronden van een cursus SEO kun je aan de slag als SEO-specialist of SEO-copywriter. Dat kan in loondienst of als freelancers/ zzp-er. Als je meer ervaring hebt opgedaan, kun je doorgroeien tot SEO-manager. Dan stuur je een SEO-team aan.
Als SEO-specialist onderzoek je welke kansen een website heeft en maak je een plan voor de lange en korte termijn. Daarnaast zorg je dat jijzelf of iemand anders deze plannen uitvoert. Je doet tussentijdse metingen om te kijken of het plan aanslaat en stuurt waar nodig bij. Verder informeer je de klant over de voortgang en leg je hem of haar uit wat er allemaal gaande is.
De naam zegt het eigenlijk al: als SEO-copywriter schrijf je teksten die bedoeld zijn om de website hoger te laten scoren in zoekmachines. Je schrijft een pagina die zoveel mogelijk voldoet aan het zoekmachine algoritme. Je houdt hierbij rekening met de lengte, leesbaarheid, zoektermen, opbouw en meer. Sommige tekstschrijvers doen zelf hun zoekwoordenonderzoek, anderen krijgen het aangereikt.
Als SEO-specialist of SEO-copywriter is er werk genoeg. Je kunt in feite kiezen of jij liever voor jezelf aan de slag gaat, of in loondienst gaat/ blijft. Als je net start in deze branche, is het aan te raden om eerst in loondienst te gaan. Het liefst bij een marketingbureau waar veel kennis over SEO is. Dan leer je in korte tijd heel veel en blijf je automatisch op de hoogte van de nieuwste trends.
Heb jij al wat ervaring in het vak of begint het na verloop van tijd te kriebelen om als zzp’er te werken? Daar zijn meer dan genoeg kansen voor. Elk bedrijf met een website, heeft in principe baat bij SEO-teksten. Door jezelf te specialiseren, zorg je dat je opvalt bij potentiële opdrachtgevers. Specialiseer je bijvoorbeeld in webshops in een bepaalde branche, of in teksten over bepaalde onderwerpen.
Het duurt meestal enkele jaren voordat je SEO-professional bent. Eerst kost het tijd om te leren wat SEO is, wat de mogelijkheden zijn en hoe je deze in de praktijk toepast. Met een cursus kun je binnen een paar maanden klaar zijn, maar neem vooral de tijd om daarna te oefenen en te experimenteren. Daarvoor heb je best wat geduld nodig: in de meeste gevallen zie je pas na zes tot twaalf maanden resultaat van je inspanningen. Vaak moet je nieuwe content maken, advertenties starten, je content aanpassen enzovoorts om je resultaten te verbeteren. Heb je dit voor meerdere websites gedaan, en met succes, dan ben je een professional.
Wil jij eerst even flink oefenen in de praktijk voordat je van SEO je werk maakt? Of zie jij deze vaardigheid überhaupt als hobby? Goed nieuws! Deze digitale vaardigheid is typisch iets wat je jezelf eigen kan maken. Hieronder wat tips om zelf SEO te leren in de praktijk.
De beste manier om jezelf SEO aan te leren, is door een eigen website op te starten. Hiervoor hoef je echt geen developer te zijn. Er zijn tegenwoordig allerlei programma’s waarmee het relatief makkelijk is om een site starten. De bekendste is WordPress. Deze heeft een handige plug-in, Yoast, waarmee je ziet hoe een bericht scoort op leesbaarheid en het gebruik van de zoektermen.
Waar begin je?
Kies voor jezelf een onderwerp waar je je op wilt richten en doe zoekwoordenonderzoek naar het onderwerp. Of start met zoekwoordenonderzoek en kies op basis daarvan je onderwerp. Doe ook onderzoek naar jouw gewenste lezers: wie zijn deze mensen, wat willen ze weten en hoe kan jouw website daaraan bijdragen? Maak vervolgens berichten volgens het SEO algoritme. Doe dit regelmatig en analyseer wat er gebeurt. In Google Analytics kun je zien of je bezoekersaantallen stijgen, welke pagina’s veel worden bezocht, et cetera. Vergeet niet de andere tips uit de cursus, zoals linkbuilding, toe te passen.
Van websites die goed presteren, kun je veel leren. Daarom is het handig om vergelijkbare websites te bekijken en te analyseren. Welke pagina’s scoren goed, hoe hebben ze de pagina’s opgebouwd en wat doen ze nog meer om goed te scoren? Welke factoren kun jij meenemen in jouw eigen website, op welke vlakken kun jij het juist beter doen dan de concurrent? Om websites van concurrenten te vinden en te vergelijken, kun je online tools gebruiken. Onderaan dit artikel staan wat betrouwbare tools.
Het algoritme van Google en andere zoekmachines blijft in ontwikkeling. In grote lijnen blijft het algoritme hetzelfde, maar toch veranderen er elk jaar kleine dingen. Daarom is het verstandig om jezelf in te blijven lezen in SEO trends. Zelfs nadat je een cursus hebt afgerond. Dat kan bijvoorbeeld via:
Werk sneller, betrouwbaarder en professioneler door een SEO-tool aan te schaffen. Een bekende en gratis tool is van Google zelf, maar er zijn andere alternatieven die goed werken. Hieronder een overzicht van de beste opties.
Google Analytics is het gratis softwareprogramma van Google, de bekendste zoekmachine ter wereld. Je kunt deze tool gebruiken om alle online activiteiten op je website te meten en te bekijken. Zo zie je hoeveel bezoekers je hebt, waar deze bezoekers vandaan komen, welke websites naar jou verwijzen en meer. Het handige is dat je zelf periodes in kunt stellen en deze met elkaar kunt vergelijken.
Google Search Console is een tweede gratis softwareprogramma van Google. Met deze service kun je de positie van je website in de gaten houden. Je kunt je zoekresultaten in Google bijhouden en krijgt bovendien een melding als bij een fout. Aanvullend kun je de Zoekwoordplanner van Google gebruiken om te ontdekken welke zoekwoorden interessant zijn.
SEMrush biedt online analyse tools voor SEO-specialisten aan. SEMrush is betaald, maar het is professioneel en biedt veel mogelijkheden. Enkele voorbeelden: een website-analyse, advertentie research, zoekwoordenonderzoek doen, zien op welke organische zoekwoorden concurrenten scoren, onderzoek doen naar het budget en de advertenties van concurrenten, backlinks analyseren, domeinautoriteit bepalen en meer.
Ahrefs bied naar eigen zeggen “Alles wat je nodig hebt om hoger te ranken en meer verkeer te krijgen”. Deze website biedt gratis en betaalde SEO-tools. Een voorbeeld van een gratis tool die je kunt gebruiken, is de zoektermengenerator. In totaal zijn er meer dan tien tools, onderverdeeld in de categorieën zoektermenonderzoek, linkbuilding, SERP- en ranking-inzichten en overige tools.
SEO is nog steeds een relevant vakgebied om je in te verdiepen. Hoewel het algoritme van Google door de jaren heen veranderd is, zijn er zat dingen die je kunt doen om een website hoger te leren ranken. Tijdens een cursus SEO leer je wat je allemaal kunt doen en welke toekomstmogelijkheden je als SEO-specialist hebt. Als je geen geld of zin hebt in een cursus, kun je een eigen website starten. Dat is een hele leuke en leerzame manier om zoekmachineoptimalisatie te leren!