IC.nl bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie bij jouw inschrijving voor een cursus.
SEA, Search Engine Advertising of in het Nederlands: zoekmachine adverteren. Het is een veelgebruikte manier om meer bezoekers te trekken en de online verkoop te stimuleren door middel van online advertenties. Maar wat is SEA precies, hoe werkt het, kun je het jezelf aanleren en zo nee, wat leer je in een cursus? Op deze pagina lees je er meer over.
Wil jij in no time leren om SEA-campagnes op te zetten? Dan is de een maand durende cursus Search Engine Advertising de juiste keuze voor jou. In slechts tien minuten per dag leer jij de belangrijkste basisbeginselen van SEA. Hierdoor is deze cursus goed te combineren met een fulltime baan of andere drukke bezigheden. Na afloop ontvang je een certificaat, dat staat goed op je cv.
Deze cursus is een introductie tot SEA. Je krijgt informatie over de volgende onderwerpen: Google Ads, campagnes, advertenties, techniek, content, zoekwoorden en linkbuilding. Na het afronden van de cursus weet jij hoe je met advertenties meer bezoekers naar jouw website kunt trekken. Meestal leidt dat uiteindelijk ook tot meer verkopen!
Bekijk de gratis proeflesWil jij alle onderdelen van online marketing onder de knie krijgen, waaronder online advertising? Dan is deze cursus het overwegen waard! In zes maanden tijd kom jij alles te weten wat je nodig hebt om online marketeer te worden. Na het succesvol afronden van de cursus behaal je een diploma, waarmee jij vol vertrouwen kunt solliciteren of aan de slag kunt gaan als freelancer.
Binnen online marketing kun je beter vragen: wat leer je niét? Deze cursus is zeer volledig. Je leer onder andere over traditionele en online marketing, mobile marketing, marketing modellen, gebruiksvriendelijkheid / usability, contentstrategie, e-mailstrategie, zoekmachinemarketing, social media en verschillende soorten online advertenties (inclusief video). Kortom, je wordt een echte online marketing expert, zelfs als je helemaal geen voorkennis hebt.
Bekijk de gratis proeflesVanuit huis een SEA Google AdWords specialist worden? Dat kan met deze praktische cursus van Thuiscursus.nl. Dankzij deze cursus word je een pro in zoekwoordenstrategie, het behalen van een lage CPC en een hoge CTR. Kortom, jij weet hoe je dankzij succesvolle advertenties bovenaan in Google komt. Een vaardigheid waar veel bedrijven om staan te springen!
De cursus behandelt alles theorie rondom Google AdWords. Van het bepalen van de structuur van je account, tot de werking van het veilingsysteem en het schrijven van een advertentietekst. Daarnaast leer je praktische vaardigheden waardoor je na afloop zelfstandig aan de slag kan als AdWords-expert. Verder krijg je informatie over de toekomstmogelijkheden die deze cursus jou biedt. Ga bijvoorbeeld aan de slag bij een digital agency, marketingbureau of word freelance SEA-specialist.
Bekijk de gratis proeflesMet deze uitgebreide cursus word jij een expert op het gebied van zoekmachinemarketing. Je maakt je website goed vindbaar te maken met SEO en om campagnes in te richten met SEA. Daarnaast leer je hoe je websitebezoeken moet analyseren om je rendement blijvend te verhogen. Deze cursus is vergelijkbaar met NLQF 5, dat is een Associate degree op hbo-niveau. Daarnaast past deze cursus goed bij de hbo-opleiding Communication and Multimedia design. Extra pluspunt: met de STAP-subsidie krijg je €1000 vergoed.
De cursus bestaat uit drie modules: search engine optimization (SEO), search enginge advertizing (SEA) en webanalyse (Google Analytics). Elke module heeft duidelijke lessen waarin je de inhoud stap voor stap leert begrijpen en toepassen. Na afloop krijg je het LOI-diploma zoekmachinemarketing. Dit staat uitstekend op je (online) cv.
In vier maanden alles leren over online marketing, waaronder social media en online advertising? Dan klinkt de cursus online marketing en adverteren jou vast als muziek in de oren. Je leert veelgevraagde kennis over verschillende vormen van online marketing. Adverteren in Google, adverteren op social media en het toepassen van seo: het komt allemaal voorbij. Heb je recht op de STAP-subsidie? Dan is deze cursus gratis te volgen!
Het cursusprogramma bestaat uit de volgende onderwerpen: earned, paid en owned media en hoe je ze gebruikt in sales en online funnels, zoekmachinemarketing, social media-marketin, online advertising via Google, social media en display advertising. Na het succesvol afronden van de cursus, ontvang je het felbegeerde diploma Online marketing en adverteren.
SEA is een afkorting voor Search Engine Advertising. Oftewel, advertenties voor zoekmachines. Met een advertentie kom je bovenaan de zoekresultaten te staan, zonder dat je maandenlang hoeft te investeren in organische vindbaarheid.
Bij SEA betaal je per click (PPC), de kosten hiervoor zijn variabel en afhankelijk van verschillende factoren. De kunst van SEA is om winstgevende campagnes op te zetten, waarbij je kunt meten dat het geld dat je erin steekt een goede ROI (return on investment) oplevert. Dit doe je door landingspagina’s en campagnes te testen en te finetunen.
Elke advertentie, of je die nu op de zoekmachine van Google, Bing of Yahoo ziet, bevat de volgende elementen: een titel, een display URL, een beschrijvende tekst en eventuele ad extensions. Hieronder een voorbeeld, gevolgd door de uitleg per onderdeel.
De titel (headline) van je advertentie valt het meeste op. Ten eerste omdat deze bovenaan de advertentie staat, ten tweede omdat het font groter is dan de rest van de advertentie. Het is dus cruciaal om de titel pakkend te maken, zodat je de aandacht van de bezoeker gelijk trekt. Als de titel niet aanspreekt, is de kans dat iemand de rest van de advertentie leest en/of klikt, nihil.
Onder de titel is er ruimte voor een korte omschrijving van de advertentie. Hierin geef je de belangrijkste boodschap in een beperkt aantal woorden weer. Kies bijvoorbeeld voor de hoogtepunten van jouw product of dienst en overtuig bezoekers om door te klikken. Het is belangrijk dat je de tekst niet te lang maakt, anders wordt deze niet volledig weergegeven in Google.
De display URL is een URL die bij de advertentietekst worden weergegeven. Hierin staat naar welke pagina een bezoeker zal gaan als hij of zij klikt. Het schept dus een bepaalde verwachting. Daarnaast is het verstandig om het belangrijkste zoekwoord van de advertentie in de display URL te verwerken.
Ad extensions zijn een manier om je advertentie uit te breiden met extra content. Je kunt bijvoorbeeld een preview van andere webpagina’s op je website geven of een call-to-action knop toevoegen. Welke soorten extensions Google heeft en hoe je ze instelt, leer je tijdens een cursus SEA.
Voordat je besluit of een cursus SEA iets voor jou is, wil je natuurlijk weten wat je ermee kunt bereiken. In grote lijnen zijn er drie verschillende doelen: meer websiteverkeer generen, meer conversies behalen en de merkbekendheid vergroten. Hieronder staat kort beschreven wat elk doel inhoudt.
Het primaire hoofddoel van SEA, is dat er meer bezoekers naar je website komen. Om organisch hoog in Google te komen, dus met SEO-content die niet gesponsord is, duurt dat soms erg lang. In sommige gevallen is het door de hoge concurrentie zelfs onmogelijk. Maar met de advertenties van SEA push je de gewenste webpagina alsnog een hogere positie in Google.
Meer bezoekers op de website is mooi, maar dat is niet het uiteindelijke doel van de marketinginzet. Integendeel: je wil waarschijnlijk meer potentiële klanten n werven of extra producten en diensten verkopen. Een advertentieprogramma zoals Google Ads helpt je hierbij. Je kunt namelijk precies zien hoe vaak advertenties tot conversies leiden, en hierdoor makkelijker inschatten welke advertenties succesvol zijn.
Zoekmachinemarketing wordt vaak ingezet om een merk op te laten vallen tussen alle andere merken. Er zijn in de meeste branches tientallen tot honderden andere websites die graag onder de aandacht willen komen. Met een advertentie kom je hoger in Google, waardoor de kans groter is dat jouw merk opvalt bij een potentiële klant. Daarbij is het natuurlijk evengoed belangrijk dat je de content van de advertentie opvallend en aantrekkelijk maakt.
Op welke plekken en hoe vaak een advertentie wordt weergegeven in de zoekresultaten, verschilt per keer. Dat is afhankelijk van verschillende factoren waar je soms wel en soms geen invloed op hebt. Hoe werkt het? Je kunt Google het beste vergelijken met een veilinghuis. Waarbij de advertentieruimte geveild wordt. Bij een ‘echte’ veiling wordt gekeken naar het hoogste bod, maar Google kijkt ook kritisch naar de bieder. Degene die hoog biedt en daarnaast een geschikte website heeft rondom het uitgekozen keyword, wint.
Het algoritme van Google berekent een kwaliteitsscore. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar de relevantie van de site rondom het advertentie-onderwerp dat je gekozen hebt. Ook analyseert Google het websiteverkeer uit het verleden. Hebben de bezoekers doorgeklikt op de website, zijn ze lang op de website gebleven, heeft het websitebezoek tot een conversie geleid? Dit soort factoren rankt Google met een score tussen 1 (niet relevant) en 10 (zeer relevant). Hoe relevanter jouw website is, hoe hoger de kwaliteitsscore, en hoe beter je advertenties zullen presteren.
Als SEA-specialist kun je je werk dus pas goed doen als je een sterk domein hebt waaruit je adverteert. Daarom werkt een SEA-marketeer vaak samen met een SEO-specialist om het domein zo sterk mogelijk te maken. Binnen sommige bedrijven worden deze werkzaamheden door dezelfde persoon gedaan.
Het algoritme van Google slaat de prijsgeschiedenis van elk zoekwoord op. Als er vaak is geklikt op een bepaald zoekwoord, dan zal de prijs voor een klik op dit zoekwoord een stuk hoger liggen dan een zoekwoord waar weinig op is geklikt. Populaire zoekwoorden zijn dus een stuk duurder dan minder populaire zoekwoorden.
Vervolgens vermenigvuldigt Google het gedane bod met de kwaliteitsfactor van de website. Degene die dan het hoogste bod heeft, wint de veiling. De advertentie van de winnende partij wordt vaker weergegeven en/of op betere plekken getoond.
Dat is best logisch, maar toch wordt dit soms onderschat door beginnende SEA-specialisten. Je hebt vaak een beperkt budget tot je beschikking en binnen dat budget moet je bepalen wat de slimste zet is. Welke zoekwoordadvertentie tot het meeste succes zal leiden. Tijdens een cursus leer je hoe je dit het beste in kan schatten.
Hoe moeilijk of makkelijk het is om te scoren met een advertentie, hangt niet alleen af van de populariteit van het zoekwoord, maar ook van de aanwezigheid van concurrenten. In een advertentieprogramma zoals Google zie je daarom altijd de term ‘betaalde moeilijkheid’ of ‘paid difficulty’ staan. Dat duidt aan hoe lastig het is om met een advertentie te scoren. Bij sommige programma’s wordt het aangegeven met termen zoals ‘medium’ of ‘hard’, bij andere programma’s wordt het aangegeven met een cijfer van 1 tot en met 100, waarbij 100 het moeilijkste is.
Je kunt voor elk platform advertenties maken, maar Google Ads is het populairste. Hoe het werkt staat kort beschreven in onderstaande stappen. Meer informatie vind je op de website van Google, in een cursusboek of in YouTube-video’s over dit onderwerp.
Het kan bijvoorbeeld gaan om zoekwoorden waar veel concurrentie voor is. Met een betaalde advertentie kom je sneller op nummer 1 dan wanneer je SEO toepast. Of misschien loopt er een campagne rondom een bepaald product, en wil je de verkoop een zetje in de rug geven.
Bij Google Adwords betaal je als adverteerder per klik. Elke keer dat iemand jouw advertentie aanklikt, betaal je een bedrag. Dat kan variëren tot een paar cent tot tientallen euro’s. Het is dus wel verstandig om vooraf te bedenken wat je uit kan geven en gedurende welke periode je dat kan betalen.
De kracht van een click zit in een goede advertentie. Het is niet lastig om de advertentie in te stellen, alleen het ontwerp vergt wel enige aandacht. Je hebt namelijk nooit de garantie dat bezoekers klikken. Wat nog erger is: bezoekers die klikken en vervolgens teleurgesteld zijn in het resultaat! Verdiep je dus wie de bezoeker is, wat hij/zij nodig heeft en zorg ervoor dat de landingspagina overeenkomt met de verwachting die je in de advertentie schept.
Heb je de advertentie helemaal naar wens ontworpen? Dan is het tijd om deze in Google AdWords in te stellen. Er zijn daarvoor drie opties: via het zoeknetwerk, inhoudsnetwerk of via locatietargeting. Een relatief nieuwe mogelijkheid is Google AdWords Express (GAE) – dat is een eenvoudige versie van AdWords. Dat is handig voor mensen die (nog) niet zo bekend zijn met de tool.
Bekijk wat de advertentie je nu eigenlijk oplevert. Stap een is om je Google AdWords aan Google Analytics te verbinden, zodat je inzicht krijgt in de websitestatistieken. Daarnaast is het mogelijk om een conversiecode op je website te plaatsen. Daar zijn verschillende manieren voor. Vaak zijn er wel bepaalde regels voor, bijvoorbeeld het verplicht vermelden dat je een tracking cookie gebruikt. Informeer je vooraf, zodat je hier geen problemen mee krijgt!
Blijf gedurende de looptijd van de campagne kijken hoe de campagne het doet. Vergelijk resultaten uit stap vijf met elkaar, kijk of je budget nog op schema ligt en of er zoekwoorden zijn waar je beter niet (meer) op kunt adverteren. Door telkens te analyseren en verbeteringen door te voeren, wordt jouw campagne telkens succesvoller. De kennis kun je ook meenemen naar een volgende campagne.
Wil jij je kennis aantonen, zonder dat je hiervoor een officieel diploma hebt behaald? Dat kan door Google Ads certificaten te behalen. Via de Skillshop van Google (hierover lees je later meer) kun je jezelf de basisprincipes van Google Ads eigen maken. Vervolgens kun je een test doen en als je die haalt, krijg jij een certificaat. Dat staat super op je cv en/of je website! Google Ads Certificeringen die je op dit moment kunt behalen, zijn:
In een SEA-cursus leer je wat SEA is, hoe het werkt en wanneer je het toepast. De cursus is bedoeld om jou goede advertenties te laten maken voor search engines zoals Google. De onderwerpen die vrijwel altijd aan bod komen, zijn: Google Ads, campagnes, advertenties, zoekwoorden en linkbuilding. Daarnaast besteden sommige cursussen aandacht aan de techniek en content.
Google is de bekendste zoekmachine wereldwijd. Als SEA-specialist moet je precies weten hoe Google Ads, het belangrijkste platform voor advertenties, werkt. Tijdens een cursus leer je hier alles over.
De cursus is erop gericht dat jij campagnes en advertenties leert maken. Je leert hoe je deze moet ontwerpen, hoe je ze in moet stellen en hoe je jouw campagnes en advertenties onderscheidend maakt.
Om goed te zijn in SEA, helpt het om ook kennis hebben van SEO. Bij de meeste cursussen krijg je daar wel wat over mee. Met name over zoekwoorden en linkbuiliding.
Maar als je echt goed wil worden in SEO, is het verstandig om een aanvullende SEO-cursus te volgen of om in de praktijk te oefenen met SEO. Als je zowel SEO als SEA beheerst, ben jij nog waardevoller op de (freelance) arbeidsmarkt.
Het duurt enkele maanden tot een paar jaar totdat je een echte SEA-professional bent. Natuurlijk hangt het er ook vanaf wat je zelf onder een professional verstaat.
Ga ervan uit dat het eerst een paar maanden kost om de theorie te begrijpen. Daarna moet je de theorie nog in de praktijk brengen en zelf veel oefenen. De campagnes moeten even draaien voordat je resultaten ziet, je moet deze resultaten nog analyseren enzovoort. Hoe meer tijd je hierin steekt, hoe sneller je een professional bent.
Tip: een diploma of certificaat draagt enorm bij aan je professionele uitstraling. Dus investeer als het even kan in een SEA-cursus of behaal gratis Google certificeringen.
Zeker, zolang je tijd hebt en het interessant vindt, kun je SEA zelf leren. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een van de gratis methoden om SEA te leren die hieronder worden besproken. Houd het niet bij de theorie, maar ga zelf ook veel oefenen. Om snel beter te worden in SEA, helpt het om een cursus te volgen of stage te lopen. De feedback die je daarbij krijgt, helpt enorm.
Ben je op zoek naar gratis manieren om SEA te leren? Kijk dan even naar onderstaande opties: Google Ads Skillshop, PPC University, YouTube en online cursussen via het STAP-budget.
In de Google Ads Skillshop staan gratis e-learningcursussen, ontworpen door productexperts van Google. Je leert in je eigen tempo en krijgt bij het succesvol afronden van een cursus een certificering.
PPC is de Engelse afkorting voor Price Per Click. PPC University is een online scholingsplatform dat hier volledig om draait. Ze hebben drie gratis lessen waarin je alles leert over de kosten per klik en hoe je dat in moet zetten.
Voor elke werkende persoon in Nederland, stelt de Nederlandse overheid €1000 subsidie beschikbaar. Dit heet het STAP-budget. Dit budget is bedoeld om een opleiding naar keuze te volgen en jezelf zo verder te ontwikkelen. Niet alle opleidingen komen in aanmerking voor STAP, maar op deze pagina staan wel enkele SEA-cursussen die je dankzij STAP gratis kunt volgen.
Na het opdoen van SEA-kennis is het tijd om dit in de praktijk te brengen. Een veelgebruikte en zeer leuke manier om dit te doen, is door een eigen website te starten. Als je geen tijd of zin hebt om een website op te starten, kun je een vriend(in) of familielid vragen of je wat advertenties voor hen in mag richten.
Oefenen met SEA kan door je eigen website te bouwen. Het hoeft echt geen ingewikkelde website te zijn – eerst kun je gewoon experimenteren met een paar pagina’s. Om een website te maken hoef je bovendien niet heel technisch te zijn. Met programma’s als WordPress of WIX heb je binnen korte tijd iets staan.
Vervolgens maak je een eigen SEA-strategie. Je begint met de doelstellingen, de doelgroep, het budget, de planning et cetera. Daarvoor is het aan te raden dat je eerst kennis opdoet via een cursus of gratis manieren om SEA te leren. Vervolgens maak je content en is het tijd om de content te adverteren. In het begin is het verstandig om niet te veel budget te gebruiken. Na verloop van tijd weet je beter wat de beste strategie is, waardoor je budget beter besteed zal zijn.
Bekijk hoe je advertenties presteren. Zoek bijvoorbeeld op hoeveel verkeer de advertenties genereren, hoeveel mensen erop klikken en wat deze mensen vervolgens op jouw website doen. Blijven ze de tekst lezen, gaan ze naar een andere pagina, nemen ze contact op of kopen ze zelfs gelijk een product? Allemaal indicatoren om te kijken hoe je SEA-strategie aanslaat.
Vind je het idee van een eigen website en het inzetten van eigen budget wat overweldigend? Overweeg dan om stage te lopen bij een bedrijf. Het beste is een meewerkstage: dan ga je daadwerkelijk met advertenties aan de slag. Hoeveel je mag doen en hoeveel budget je krijgt, verschilt per organisatie. Kies liefst voor een organisatie waar je persoonlijk begeleid wordt en daadwerkelijk wat campagnes mag draaien.
Bijna elk bedrijf heeft een website met bepaalde doelen. Dat geldt vast ook voor de organisatie waar jij werkt. Of misschien bedient de organisatie waar jij werkt bedrijven met een commerciële doelstelling. Gooi eens een balletje op bij je manager of collega’s, over dat jij online marketing kennis hebt opgedaan en deze graag in de praktijk wil brengen. Misschien mag je dat binnen je huidige functie wel oppakken, wie weet waar het toe leidt!
Het vakgebied adverteren voor zoekmachines blijft in ontwikkeling. Na het volgen van een cursus of het jezelf aanleren van SEA, is het raadzaam om je te blijven verdiepen in de nieuwste trends. Met actuele kennis onderscheid je jezelf namelijk van andere marketeers. Daarnaast draagt het bij aan betere resultaten. Hieronder wat manieren om op de hoogte te blijven:
Frankwatching is een groot online (blog)platform voor iedereen die zich bezighoudt met marketing, communicatie, social media & meer. Binnen de categorie SEA worden regelmatig artikelen geplaatst door mensen binnen én buiten de organisatie. Bekijk de artikelen hier!
De meeste online marketing tools bieden hun leden een nieuwsbrief aan. In deze nieuwsbrief worden tips gegeven en ontwikkelingen gedeeld. Aanvullend kun je je aanmelden voor nieuwsbrieven van online marketing bedrijven.
Er zijn ontzettend veel online seminars en webinars over online marketing. Daarnaast kun je er over nadenken om een congres te bezoeken. Sommige (online) bijeenkomsten zijn gratis, voor anderen moet je betalen. Het is vaak wel de moeite waard omdat je je netwerk uit kunt breiden en meteen vragen kunt stellen.
Als online marketeer kun je niet zonder SEA-tools! Maar wie op die term gaat Googelen, ziet al snel door de bomen het bos niet meer. Er zijn erg veel tools, sommigen zijn gratis, anderen betaald. Hoe weet je wat goed werkt? Hieronder staan drie goede tools op een rij.
SEMRush is een platform dat veel professionals gebruiken. Om precies te zijn: 10 miljoen mensen, wereldwijd. Het totaalpakket bestaat uit de onderdelen SEO, contentmarketing, research, advertising en social media. Start een gratis proefperiode en kijk of het wat voor je is!
Ahrefs is een andere toolset die door wereldbekende bedrijven wordt gebruikt. Ahrefs is vooral gericht op SEO-tools, maar het vinden van zoekwoorden en het analyseren van resultaten zijn zeer waardevol voor elke SEA-specialist.
Het platform Adzooma is opgericht om online marketing een stuk makkelijker en simpeler te maken. Of je nu net begint met online marketing, of een ervaren SEA-marketeer bent: Adzooma helpt jou om op een simpele manier goede resultaten te behalen.
Search Engine Advertising (SEA) is een populaire methode om het aantal websitebezoeken en online verkopen te verhogen. Hoe het werkt, is aan te leren met een cursus of via gratis alternatieven. Het duurt even voordat je vol vertrouwen advertentiebudget uit kunt geven, maar als je eenmaal weet hoe het werkt liggen de (carrière)mogelijkheden voor het oprapen.