IC.nl bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie bij jouw inschrijving voor een cursus.
TikTok, het verslavende platform waarbij je van filmpje naar filmpje scrolt, is voor veel mensen uitgegroeid tot een verdienmodel. Succesvolle TikTokkers verdienen honderden tot duizenden euro’s met hun account. Zie jij kansen, maar weet je nog niet hoe jij je kanaal moet laten groeien en er geld mee kunt verdienen? Op deze pagina krijg je handige tips en zie je wat de beste TikTok-opleiding van Nederland is.
Binnen 10 weken €10.000 verdienen door viraal te gaan op TikTok? Dat leer je tijdens de online workshop van de Viral Academy. Je komt te weten hoe je met 60 minuten per dag een winstgevend TikTok-kanaal opstart, met elk soort video. Volgens deze academie, is een carrière voor TikTok namelijk voor iedereen weggelegd. Ook voor mensen die zichzelf niet creatief, knap of interessant vinden. Het platform biedt zoveel kansen om online geld te verdienen, en deze cursus vertelt jou hoe dat moet.
Je leert hoe je een TikTok-inkomen genereert naast je werk of studie. Dat leer je aan de hand van 60+ leerzame en duidelijke video’s. Hierin vertelt de succesvolle TikTokker Sophia Meijer met welke technieken zij in een jaar van 0 naar 100.000 volgers ging. Als cursist mag jij de strategieën en technieken kopiëren om zelf succesvol op TikTok te worden. Niet alleen is het de enige Nederlandstalige online cursus TikTok, het is ook nog een waarbij je in een sneltreinvaart alles leert wat je nodig hebt om succesvol te worden.
Bekijk de gratis proeflesHet is zeker mogelijk om geld te verdienen met TikTok. Je moet er echter wel tijd en energie in stoppen om het te laten slagen. Daarnaast moet je kennis hebben over hoe je je kanaal laat groeien en het aantal views moet verhogen.
De voornaamste manier om geld te verdienen met TikTok is door middel van influencer marketing. Dit houdt in dat jij bedrijven de mogelijkheid geeft om een gesponsorde post aan te schaffen op jouw pagina. Afhankelijk van je bereik, doelgroep en andere factoren bepaal je de prijs voor een post of samenwerking. Dit kan variëren van €50 als je een kleiner kanaal hebt, tot €10.000 of meer als je tot de grotere TikTok accounts behoord.
Als je geld wil verdienen met marketing en/of social media, moet je precies weten wie jouw doelgroep is. Wie zijn de mensen die je gaat bereiken en met wat voor content steel je hun harten?
De belangrijkste gebruikers van TikTok, zijn jongeren. Volgens de website Exitabel is 80% van de gebruikers tussen de 6 en 24 jaar oud. Eigenlijk is het platform alleen bedoeld voor gebruikers van 13 jaar en ouder, maar niet iedereen houdt zich hieraan. De overige 20% bestaat uit oudere gebruikers, bijvoorbeeld dertigers. Mensen van boven de veertig zitten niet veel op TikTok.
Om succesvol te zijn op TikTok hoef je niet interessant te zijn voor iedereen op TikTok, maar slechts voor een kleine specifieke doelgroep. Als er een kleine groep is die je filmpjes interessant vind, dan zal het algoritme je video’s vanzelf aan andere gebruikers laten zien. Zorg er dus voor dat je een doelgroep vind die voor jou werkt. Hiervoor kun je bijv. op zoek gaan naar hashtags die plaatsen bij jou content en interactie opbouwen met bekende TikTok’ers die zich ook op deze doelgroep richten.
Enkele doelgroepen die goed werken voor TikTok en waar adverteerders graag geld voor betalen om te bereiken:
De rijkste TikTokkers wereldwijd, hebben hun geld op meerdere manieren verdiend. Ze maakten slim gebruik van een combinatie van technieken en zetten daarna hun bekendheid in om, bijvoorbeeld, het gezicht van een bekend merk te worden. Hierbij wat manieren om geld te verdienen die door iedereen gebruikt kunnen worden:
Influencers zijn mensen die veel volgers hebben en ze, bewust en onbewust, beïnvloeden met hun content. Ze plaatsen informatie over producten en diensten, bijvoorbeeld via gesponsorde posts, en krijgen daarvoor een vergoeding. Het is nog steeds de beste manier om geld te verdienen, alleen is er een voorwaarde: je moet eerst een succesvol account met volgers hebben. Hieronder wat extra tips.
Kies eerst welk bedrijf je benadert. Ga het liefst voor een bedrijf waar je zelf ook achterstaat, en waarvan je weet dat het een match zou kunnen zijn met jouw volgers. Pak het rustig aan met een mail of een telefoongesprek waarin je de mogelijkheden met het bedrijf bespreekt. Het is naïef om te denken dat een bedrijf gelijk honderd gratis producten op zal sturen. Meestal gaat er wel echt een onderhandelingsgesprek aan vooraf. In je contact met bedrijven is het belangrijk om op te vallen, het persoonlijk te maken en het kort te houden. En onthoud: ‘nee heb je, ja kun je krijgen’.
Als influencer kan het voorkomen dat jij aanbiedingen krijgt van bedrijven die graag met jou willen samenwerken. Ook hierbij is het belangrijk om kritisch te zijn. Welke bedrijven passen bij jouzelf en bij jouw kanaal? Is het aanbod wat ze doen aantrekkelijk, of kun je meer krijgen bij andere bedrijven die net zo goed bij jou passen? Een influencer kan nu eenmaal niet met alle bedrijven tegelijk samenwerken. Het zou bijvoorbeeld raar over kunnen komen als je zowel voor TUI reizen als Corendon aan de slag gaat… Vaak maak je hierover ook afspraken met het bedrijf waarmee je in zee gaat.
Social media-gebruikers zijn steeds kritischer als het gaat om influencers. Mensen weten donders goed dat dit een verdienmodel is en willen daar niet te veel ‘last’ van hebben. TikTok wordt gebruikt als ontspanning, niet om doodgegooid te worden met advertenties en reclames. Daarom is het belangrijk om met bedrijven te werken die passen bij jou en bij je volgers. Op die manier zullen je volgers gesponsorde posts eerder zien als waardevol, waardoor ze minder snel het gevoel hebben dat het een storende reclame is.
Volgers vinden het belangrijk om te zien dat je authentiek bent. Dat je naast gesponsorde posts eigen, originele posts maakt waarmee je hen verrast, ontroert of aan het lachen maakt. Alleen influencers die zelf goede content maken, kunnen op de lange termijn succesvol zijn op TikTok.
De TikTok Creator Marketplace is een handige manier om je marketing tools te beheren. Bedrijven melden zich aan en kunnen met jou samenwerken op basis van de branche, het budget en bedrijfsdoelen. Helaas is deze tool op dit moment alleen beschikbaar in de VS, maar het is zeker iets om in de gaten te houden.
Een commercieel TikTok-account is vergelijkbaar met een online bedrijf. Het aantal volgers, views en type content bepaalt wat de waarde van het account is. Het is daarbij wel belangrijk dat je account geverifieerd is. Daarnaast is een account binnen een nichebranche, bijvoorbeeld outdoorspullen, meer waard dan een algemeen account. Dat komt doordat TikTok-accounts vooral worden doorverkocht aan e-commercebedrijven, die het account na overname kunnen koppelen aan bepaalde producten en diensten.
Ben jij een keukenprins(es) die zelf recepten bedenkt die viral gaan via TikTok? Misschien kan jij wel een receptenboek of e-book publiceren die je verkoopt onder volgers en andere geïnteresseerden. Of misschien maak jij wel je eigen producten, zoals sieraden, die jij in de video’s draagt en vervolgens aan kunt bieden via je eigen webshop.
Heb je echt heel veel fans? Dan is het een goed idee om merchandise te maken. Op die manier verdien je een leuk extraatje en maak je via de spullen nog meer reclame voor je account, zoals bijvoorbeeld Enzo Knol doet met zijn Knolpower brand. Dit zijn slechts enkele ideeën, gebruik je fantasie en ontdek de oneindige mogelijkheden.
Livestreamen op TikTok, hoe doe je dat? Ga na het startscherm van TikTok, klik op het plus-icoontje (create) en swipe daarna naar ‘LIVE’. Nu hoef je alleen nog een afbeelding en titel te kiezen en je bent ready to go!
Tijdens een livestream kunnen volgers een gift geven. Dat is een financiële donatie waarvan de volger zelf de hoogte kiest. Voor succesvolle TikTokkers, met name in Amerika en ook steeds meer in Nederland, is dit een manier om wat bij te verdienen.
Vergeet niet dat giften onderdeel zijn van de inkomsten die je verdient. Er zijn dus ook belastingregels aan verbonden.
Weet jij precies hoe TikTok in elkaar steekt, maar voel je er niet zoveel voor om zelf een creator te worden? Geen probleem, jouw expertise komt namelijk op veel meer plekken van pas. Voor veel bedrijven is TikTok een spannend platform met een doelgroep, jongeren, waar ze maar moeilijk grip op krijgen.
Veel managers bij bedrijven stellen zichzelf de vragen: heb ik TikTok nodig? Zo ja, hoe start ik een account en hoe maak ik het succesvol? Wat voor content maak ik, welke samenwerkingen ga ik aan? Et cetera. Als (freelance) TikTok-specialist kun jij dat soort bedrijven adviseren. Je kunt ook als TikTok-marketeer bij een bedrijf in dienst gaan. Als jij veel weet over TikTok, vind je waarschijnlijk gemakkelijk een goed betalende baan.
Wil jij wel aan de slag gaan als creator, maar wil je om wat voor reden niet in beeld komen? Dat is geen enkel probleem. Je zult niet de eerste en ook zeker niet de laatste zijn die geld verdient zonder zelf voor de camera te staan. Hieronder twee tips en een voordeel en nadeel om rekening mee te houden.
Je kunt content maken met filmpjes van andere platforms. Denk bijvoorbeeld aan YouTube, Vimeo, Tumblr of andere bronnen. Het is daarbij wel belangrijk dat je op de copyright-rechten let. Je mag niet alle content zomaar hergebruiken. Soms mag het alleen onder bepaalde voorwaarden, bijvoorbeeld het benoemen van de originele auteur in de credits. Heb je geen zin om je hierin te verdiepen? Maak dan gebruik van stock video’s, die zijn per definitie rechtenvrij. Het nadeel is dat je voor dit beeldmateriaal moet betalen.
Als creator kies je zelf hoe en met wie je jouw content maakt. Als je een gaaf idee hebt, kun je daar freelancers bij zoeken die de content kunnen maken. Zo heb je unieke content en mensen in beeld, zonder dat je zelf voor de camera staat. Een extra voordeel: je behoudt de regie over wat je maakt.
Adverteerders werken het liefst samen met iemand die het gezicht is van zijn of haar kanaal. In hun ogen is de kans op succesvolle reclame dan groter. Mensen worden namelijk eerder fan van een bepaald persoon, dan van een bepaald kanaal. Daarnaast is eigen content waardevoller, zowel voor een volger als voor een bedrijf dat adverteert.
Het grote voordeel van externe bronnen en/of samenwerken met freelancers, is dat het makkelijker is om content te produceren. Helemaal als je van externe bronnen gebruikmaakt. De content is weliswaar minder origineel, maar doordat je meer content in korte tijd kunt maken, geef je jouw volgers wel heel veel leuke momenten op TikTok. Dat kan zijn vruchten afwerpen.
Sta je aan het begin van een mogelijke TikTok-carrière? Onderstaande vijf tips kunnen jou helpen om op lange termijn succesvol te zijn. Door nu de juiste keuzes te maken, bouw je aan een kanaal dat later meer geld waard is.
Kanalen met een duidelijk onderwerp zijn interessanter voor adverteerders. Dat komt doordat adverteerders vaak een bepaalde doelgroep willen bereiken. En als je 100.000 TikTok-volgers hebt waarvan slechts 10.000 tot de doelgroep van de adverteerder, dan is het een stuk minder interessant.
Kies dus vooraf een duidelijk onderwerp. Hierbij is het belangrijk om gelijk aan het mogelijke, commerciële succes van het onderwerp te denken. Je kunt je voorstellen dat een kanaal over zakelijk succes bereiken interessanter is dan een algemeen kanaal over schattige dieren. En een kanaal over sneakers zal waarschijnlijk meer adverteerders interesseren dan een kanaal over breien.
Daarnaast helpt het om je eigen TikTok-activiteiten ook op het onderwerp te baseren. Zorg bijvoorbeeld dat je voornamelijk reageert op video’s binnen jouw onderwerp. En like/ deel alleen de video’s die jouw volgers ook aan zouden spreken. Je kunt een tweede TikTok-account aanmaken waar je privé allerlei andere dingen kunt volgen en liken.
Het kan lastig zijn om te bepalen welk onderwerp jou het meeste geld gaat opleveren. Bovendien komt het ene account wel van de grond, terwijl het andere account niet goed werkt of pas jaren later succesvol wordt.
Ken je de uitdrukking ‘Op meerdere paarden wedden?’ Dat betekent dat je je geluk niet laat afhangen van één paard, maar je kansen spreidt. Dat gaat ook op voor TikTok-accounts. Door meerdere accounts op te richten over verschillende onderwerpen, is de kans op een succesvol account groter.
Via TikTok kun je van jezelf een merk maken. Maak de content zelf, wees jezelf en ga de interactie aan met je volgers. Bijvoorbeeld door op reacties te reageren of door regelmatig live te gaan. Let er bij de contentproductie ook op dat je een consistente stijl aanhoudt, zodat je volgers je content gaan herkennen en speciaal voor jouw video’s terugkomen. Dit zijn voorbeelden van Nederlandse TikTokkers die echt een eigen merk aan het opbouwen zijn:
Je hoeft het wiel echt niet uit te vinden om succesvol te worden op TikTok. Het Nederlandse gezegde “Beter goed gejat, dan slecht bedacht” gaat ook zeker op voor het creëren van social media-posts. Het is daarbij wel belangrijk om rekening te houden met plagiaat: je kunt niet zomaar alles namaken en niet elke foto of video is auteursrechtenvrij.
Een tip waarbij je iets na kunt maken zonder dat je plagiaat pleegt, is door een buitenlands format in het Nederlands te proberen. Over het algemeen werken Amerikaanse formats het beste om uit te proberen in Nederland. Je kunt je ook laten inspireren door content uit andere landen, zonder het gelijk na te maken. Al scrollende kom je vast op hele leuke content-ideeën.
Let ook goed op het gedrag van succesvolle TikTokkers. Valt je iets op aan hun videostijl, manier van spreken, opmaak van de video’s of iets anders? Welke gedragingen zijn succesvol en hoe kun jij ervan leren? Door dit soort analyses te doen, doe je steeds meer kennis op over wat wel en niet werkt op TikTok.
Verwacht niet dat je na een paar weken fulltime TikTokken genoeg hebt verdiend om lekker op vakantie te gaan. Net als met elk type werk, kost het even tijd om geld te verdienen via TikTok. Dat is gelijk de reden dat veel mensen TikTok in eerste instantie naast hun vaste werk of studie doen.
Het kan soms even duren voordat je de juiste snaar raakt, maar als je account uiteindelijk succesvol wordt, kun je er echt lekker aan verdienen! De tip is dan ook: zet door en geef niet op. Als je merkt dat bepaalde content niet werkt, wees dan niet bang om het over een andere boeg te gooien. TikTok biedt echt nog meer dan genoeg kansen, dus wees die doorzetter! Het komt vast goed.
Voordat je veel tijd investeert in TikTok, vraag je je misschien af of het de moeite waard is. Naast dat het heel leuk is om content te creëren, wil je de geïnvesteerde tijd en energie het liefste terug gaan zien op je bankrekening. Hierbij wat tips over geld verdienen met TikTok.
De Nederlandse website Hetsocialmediamannetje, schat de gemiddelde inkomsten van het TikTok Creator Programma op $20 per 1 miljoen views. Dat komt neer op 2 tot 4 cent per 1000 weergaven. Je kunt je wel voorstellen dat je veel views moet hebben voordat het lekker aantikt.
Je zult vast wel begrijpen dat het aantal volgers grote invloed heeft op het aantal views en op het bedrag dat de post waard is. Deze tabel laat een inschatting zien.
Aantal volgers op TikTok | Tarief per gesponsorde TikTok-post |
---|---|
1.000 – 10.000 volgers | Tussen de €5 en €25 per post |
10.000 – 50.000 volgers | Tussen de €25 en €125 per post |
50.000 – 500.000 volgers | Tussen de €125 en € 1.250 per post |
500.000 – 1.000.000 volgers | Tussen de €1.250 en €2.500 per post |
meer dan 1.000.000 volgers | Vanaf €2.500 per post |
Zoals je ziet, zit er een groot verschil tussen het bedrag dat je minimaal en maximaal kunt verdienen. Er zijn veel factoren die de verdiensten bepalen. Tijdens een online cursus over professioneel TikTokken leer je hoe dit zit.
Inkomsten verhogen met naamsbekendheid
‘Normale posts’, die geen onderdeel zijn van het creatorprogramma of betaald worden door adverteerders, leveren niet gelijk iets op. Ze dragen echter wel bij aan de naamsbekendheid en populariteit van je account, waardoor je hierdoor op lange termijn wél meer kunt gaan verdienen.
Het antwoord op deze vraag kun je uitrekenen met de bovenstaande tabel. Volgens deze cijfers heb je minimaal 10.000 volgers nodig om goed te verdienen. Kijk maar naar onderstaand rekenvoorbeeld.
Stel je voor, je wilt €2500 per maand verdienen. Dan moet je bij 1000 tot 10.000 volgers tussen de 100 en 500 posts maken. Dat zijn meerdere posts per dag. Naast dat het niet te doen is om zoveel content te maken, is het voor je volgers waarschijnlijk ook wat te veel van het goede. De enige optie is: meer volgers krijgen! Vanaf 10.000 volgers wordt het makkelijker om €2500 per maand te verdienen. In het gunstigste geval, bij €125 per post, heb je dat bedrag met 20 posts per maand verdiend.
TikTok is sinds augustus 2020 in Nederland beschikbaar voor advertenties, dus lang niet alle bedrijven zijn bekend met de mogelijkheden. Wel is het zo dat de populariteit van TikTok tijdens corona geëxplodeerd is. Bijna elke Nederlander had tijd over en was op zoek naar online vermaak. Hiermee wordt de interesse van Nederlandse investeerders flink gewekt.
Inmiddels gebruiken meer dan 3,5 miljoen Nederlanders TikTok (en 800 miljoen wereldwijd). Voor adverteerders opent dat de deuren naar 20% van de Nederlandse bevolking.
Dat jongeren het grootste deel uitmaken van deze doelgroep, maakt het extra interessant. Een jong persoon anno 2022 laat zich namelijk minder snel beïnvloeden via traditionele kanalen zoals televisie, radio, billboards, Facebook en dergelijke. Dit triggert veel adverteerders.
Bekende, Nederlandse merken hebben inmiddels de weg naar TikTok gevonden. Voorbeelden van Nederlandse bedrijven die het goed doen op dit snelgroeiende social mediakanaal, zijn HEMA, Ajax en het Rode Kruis.
In 2021 verdiende de Amerikaanse tiener Charli D’Amelio het meest met TikTok. Dat heeft het zakentijdschrift Forbes uitgezocht. In 2021 verdiende ze naar schatting 15,4 miljoen euro.
Deze vraag is lastig te beantwoorden. Bekende, Nederlandse TikTokkers hebben vaak meerdere inkomstenbronnen. Denk bijvoorbeeld aan Nikkitutorials, die naast TikTok ontzettend populair is op YouTube, Instagram et cetera. Verder doet ze mee aan allerlei televisieprogramma’s en evenementen waarmee ze geld verdient.
Daarnaast valt op dat Nederlandse TikTokkers niet zo open zijn over wat zij verdienen. Dat komt misschien omdat ze authentiek willen blijven en hun volgers niet het gevoel willen geven dat ze een inkomstenbron zijn. Het kan natuurlijk met de Nederlandse cultuur te maken hebben: over geld praten is toch een beetje een taboe.
Het enige dat we wel weten, is dat een TikTok-influencer gemiddeld €2500 per bericht verdient. Daarnaast zijn er indirecte inkomsten. Rijkdom die niet wordt uitgedrukt in geld, maar wel in spullen. Denk hierbij aan een influencer die gratis op reis gaat, gratis naar restaurants mag of een lange tijd in een villa mag verblijven.
Succesvol worden op TikTok vergt veel meer dan het uploaden van leuke filmpjes. Je moet goed begrijpen hoe TikTok in elkaar steekt. Daarnaast moet je een strategie hebben voor de content die je maakt. Het liefst sluit je daarbij aan op huidige trends die er spelen. Verder helpt het om samen te werken met andere influencers. Door een cursus te volgen, geef je jezelf een kickstart!
Een algoritme, of het nu van Google of van TikTok is, blijft altijd een beetje geheimzinnig. Toch licht TikTok af en toe een tipje van de sluier op. Een paar jaar geleden deelde TikTok bijvoorbeeld op welke factoren ze letten:
In dit artikel van Frankwatching wordt uitgebreider uitgelegd wat deze factoren inhouden en hoe je daarop kunt inspelen.
Een ander boek dat inzicht geeft in het algoritme van TikTok, is het Nederlandstalige boek ‘Word een echte TikTok-ster’, vol metGouden tips en tricks van 45 succesvolle TikTokkers. Bij Bol.com koop je het voor €14,95.
Andere manieren om te ontdekken hoe het algoritme werkt, is door veel dingen uit te proberen. Schrijf elke keer goed op welke hashtags je hebt gebruikt, op welke dag en tijdstip je hebt gepost, welke interactie je uitriep en wat het onderwerp van de video was. Als je deze gegevens na een maand met elkaar vergelijkt, zie je misschien wel wat patronen en trends waar je van kunt leren.
Er zijn tools die jou helpen om profielen en berichten te analyseren. Verderop in dit artikel staat een overzicht van tools die jouw leven als TikTokker een stuk makkelijker maken.
Accounts die zich richten op een bepaalde doelgroep, een specifieke interesse of een nichebranche, zijn over het algemeen succesvoller. In de marketing staat een niche voor een ‘een specifiek deel van een bepaalde markt’. In de retailbranche, kun je het vergelijken met een kledingwinkel met alle stijlen en soorten kleding, en een kledingwinkel die zich specifiek richt op festivalkleding.
Klinkt tegenstrijdig hè, een samenwerking starten met je concurrent. Maar je zult zien dat elke succesvolle TikTokker een of meerdere samenwerkingen heeft. Als je dat slim aanpakt, kunnen alle betrokken kanalen hier wat aan hebben. Je ziet bijvoorbeeld wel eens een contentcreatie van meerdere creators. Als je creator A grappig vindt, is de kans groot dat je ook even op het account van creator B klikt. Et voilà, een extra profielweergave en hopelijk ook een extra volger erbij!
Een concrete manier om samen met iemand te werken, is middels een duet. Dat is een functie van TikTok waarmee je een video in kunt sluiten naast de video van een andere TikTokker. Het scherm wordt als het ware in tweeën gesplitst en de video’s worden naast elkaar afgespeeld. Gebruik het duet voor een video van een TikTokker die méér volgers heeft, om jouw bereik te vergroten. Hoe je dat precies doet als je in de app zelf zit, lees je hier.
De kans dat je een influencer op straat of op een festival tegenkomt, is niet zo groot. En het is ook lastig om in die een of twee minuten dat je diegene spreekt, een band op te bouwen. Laat staan een samenwerking te starten. Dus waarom moeilijk doen, als het ook makkelijk kan? Bouw via TikTok een relatie op! Hierbij wat tips:
Er zijn zat influencers die, net als jij, op zoek zijn naar succesvolle samenwerkingen. Om elkaar te ontmoeten, worden er wel eens influencers evenementen georganiseerd. Meestal krijg je die uitnodigingen persoonlijk, via een organisatie of via een andere influencer. De data zijn vaak niet online te vinden, omdat niet zomaar iedereen hierheen mag komen.
Op TikTok zitten veel ‘eendagsvliegen’. Dat zijn kanalen en accounts die heel een hele korte periode erg populair zijn. Daarna gaat de populariteit als een nachtkaars uit. Het is vergelijkbaar met een eenmalige hit van een bandje, waar je jaren later niemand meer over hoort. Terwijl er nog wel veel gesproken wordt over bands die met elk album nieuwe hits scoren.
Jij moet zorgen dat je dat kanaal met meerdere ‘hits’ creëert! Dat kan je bereiken door regelmatig nieuwe video’s te posten. Het liefst volgens een vast ritme, zodat volgers alvast uit kunnen kijken naar je nieuwe bericht. Het is daarbij belangrijk om je te realiseren dat niet elke video een hit wordt. Maar dat hoeft ook niet. Er hoeven slechts een paar uitschieters tussen te zitten om jouw account populair en zichtbaar te houden.
Mensen worden fan van persoonlijke accounts. Waarbij de kans bestaat, hoe klein ook, dat ze iets horen van hun favoriete TikTokker. Interactie versterkt de band met je fans en de mate waarin ze fan van je zijn. Bovendien zorgt het uitlokken van reacties ervoor dat je content meer waard wordt, wat weer goed is voor het algoritme. Dit zijn wat manieren om met fans te interacteren:
Met een professionele setting is het makkelijker om goede content te maken. Dit zijn vier belangrijke musthaves die elke succesvolle TikTokker in huis heeft:
Het kost veel tijd om erachter te komen wat goed en minder goed werkt op TikTok. Sommige mensen timmeren jaren aan de weg voordat ze de gouden formule ontdekken. Gelukkig is er ook een kortere route naar succes, bijvoorbeeld de online cursus van de succesvolle TikTokker Sophia Meijer. In deze cursus leert ze jou in meer dan 60 lessen hoe je van 0 naar 100.000 volgers en van €0 naar €10.000 (per maand) gaat.
Om je kanaal te laten groeien, is het belangrijk om je content en je volgers te analyseren. Zo zie je welke content goed scoort en welke content minder succesvol is. Op basis daarvan kun je jouw contentstrategie aanpassen.
Om via TikTok toegang te krijgen tot statistieken, moet je TikTok Pro aanzetten. Een pro-account geeft je toegang tot allerlei statistieken, zoals:
Je kunt ook uitrekenen hoeveel procent van de mensen die jouw profiel bekijkt, jou ook daadwerkelijk gaat volgen. Als je bijvoorbeeld 1000 profielweergaven hebt in een week en 10 nieuwe volgers, dan betekent het dat 10% van de profielweergaves een volger wordt. Hoe hoger dit percentage, hoe beter.
Er zijn marketing tools beschikbaar die jou helpen om de data te analyseren. Dat gebeurt op basis van technologieën die je als mens niet kunt evenaren. Twee geschikte tools zijn Analisa.io en Fanbytes. In het artikel hieronder lees je hoe deze tools jou helpen in de analyse van je content.
Je TikTok-kanaal laten groeien gaat makkelijker als je de juiste tools gebruikt. Hieronder staat een overzicht van de beste tools voor TikTok! Twee tips per categorie (video bewerken, marketing en extra volgers).
Video’s die bewerkt zijn, presenteren over het algemeen beter dan een normale video. Met de ingebouwde video-editor op TikTok kun je al ontzettend veel bewerkingen doen. Denk hierbij aan het toevoegen van filters, soundtracks, het vervagen van beelden, infaden, outfaden, noem maar op. Sommige functies kun je zelfs al gebruiken tijdens het filmen. Tijd om te experimenteren!
Wil je video’s die echt opvallen? Volg dan het voorbeeld van bekende TikTokkers en gebruik een externe videobewerkingstool. WondershareFilmora is een van de vele mogelijkheden. Het voordeel van deze tool is dat het erg gebruiksvriendelijk is. Dus ook als je geen ervaren editor bent, kom je vast een heel eind met deze tool. WondershareFilmora is voor elke branche geschikt: van muziek, tot games, zaken, onderwijs, reizen en meer.
Met Analisa.io analyseer je het profiel van een influencer naar keuze. Je ontvangt waardevolle gegevens over iemands profiel en hashtag-beleid. Met deze informatie wordt het makkelijker om je eigen strategie aan te scherpen. Het is bovendien een onmisbare tool voor TikTok-specialisten en marketeers.
Wil je authentieke volgers op TikTok krijgen? De tool Fanbytes is een van de krachtigste manieren om dit voor elkaar te krijgen. De tool is gebaseerd op wetenschappen die voor de meesten van ons niet zijn weggelegd, namelijk: neurolinguïstisch programmeren en machine learning. Het proberen waard!
Fireliker is een hele eenvoudige en snelle manier om likes en views op je TikTok-account te krijgen. Aanmelden is simpel: je stelt een gebruikersnaam in en vult wat gegevens in en je bent klaar om honderden likes te verzamelen!
TokCaptain is een eenvoudige TikTok-tool waarmee je ultieme groei bereikt. De software geeft jou echte volgers en likes zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de kwaliteit van de database. Ze bieden een vrij eenvoudig te gebruiken interface met eenvoudige, maar superhandige functies.
TikTok is een van de snelstgroeiende social media-platforms wereldwijd. Het wordt door miljoenen mensen in binnen- en buitenland gebruikt, en dat biedt kansen om wat bij te verdienen. Sinds 2020 is het namelijk mogelijk om via TikTok te adverteren. Dat biedt kansen voor influencers en bedrijven die met jongeren in contact willen komen. Om succesvol te worden, moet je echter wel veel van TikTok afweten en tijd steken in het analyseren en maken van posts. De TikTok-cursus op deze pagina leert jou hoe je succesvol wordt.