IC.nl bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie bij jouw inschrijving voor een cursus.
Online marketing is tegenwoordig voor veel bedrijven een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering. Online marketing kan diverse activiteiten omvatten, zoals e-mail marketing, affiliate marketing, search adverteren, social media marketing en zoekmachine optimalisatie (SEO). Door online marketing goed in te zetten kan de omzet van een bedrijf flink verhoogd worden. De online marketeer is hierdoor ieen essentiële medewerker. Ben je verantwoordelijk voor de online marketing bij jouw bedrijf of wil je aan de slag als online marketeer? Lees dan in dit artikel de 18 beste cursussen voor online marketing.
Deze cursus is ontworpen door Jacko Meijaard. Hij heeft de afgelopen tien jaar besteed aan het bouwen van een passief inkomen. Hij verdient momenteel meer dan 10.000 euro per maand. Dit inkomen realiseert hij door gebruik te maken van affiliate marketing. In deze cursus deelt Jacko Meijaard zijn ervaringen met jou en leert je stap-voor-stap hoe je geld kunt verdienen met affiliate marketing.
Met aanschaf van de Affiliate Marketing Revolutie ontvang je maar liefst 40 video’s aan live trainingsmateriaal. In deze video’s leer je stapsgewijs hoe je aan de slag kunt gaan met affiliate marketing. Bij elke video ontvang je opdrachten en checklists. Daarnaast ontvang je verschillende bonusmaterialen, zoals de Email Cash Tornado en de Facebook Cash Methode. Na het afronden van de cursus weet je hoe je een passief inkomen kunt opbouwen met affiliate marketing. Ben je niet tevreden? Dan kan je binnen 30 dagen je geld terug ontvangen.
Bekijk de gratis proeflesDit is eigenlijk geen cursus. De eigenaren Martijn van Tongeren en Tonny Loorbach hebben ervaren dat het voor veel ondernemers lastig is om een cursus af te ronden. Daarom zijn ze gestopt met het verkopen van cursussen en hebben ze IMU+ opgezet. Dit is een programma dat je kunt volgen zonder voorkennis. Met dit programma volg je elke maand een live bijeenkomst, waarin je leert hoe je een stap vooruit kunt zetten als ondernemer.
Tijdens de live bijeenkomsten leer je over verschillende trends en zie je diverse voorbeelden. In de bijeenkomst ontvang je praktische actiepunten, waar je meteen mee aan de slag kan gaan. Tijdens de bijeenkomst is er ook tijd voor al je vragen. De live bijeenkomsten worden gehost door verschillende online marketing experts. Elke bijeenkomst gaat over een ander onderwerp. Martin van Kranenburg host bijvoorbeeld een bijeenkomst over neuromarketing. Mark Tigchelaar host een bijeenkomst over focus en Thijs Lindhout vertelt je alles over Podcast marketing. Zo leer je over diverse soorten marketing van de beste experts.
Bekijk de gratis proeflesAls je op zoek bent naar een uitgebreide cursus is dit een goede keuze. In deze cursus komen namelijk vele onderwerpen van online marketing aan bod. Tijdens de cursus volg je een praktijkdag, gegeven door Patrick Petersen. Patrick is expert op het gebied van online marketing. Je kunt de cursus op je eigen tempo volgen. Je ontvangt namelijk gratis 6 maanden extra studietijd.
De cursus start met het leren van de 3 hoofdstrategieën van online marketing. Je leert ook hoe je deze strategieën kunt toepassen in de praktijk. Daarnaast leer je over de overgang van traditionele naar online marketing. Vervolgens worden onder andere de volgende onderwerpen behandeld: social media marketing, online advertising en affiliates, mobile marketing en touch, online video en advertising, contentstrategie en e-mailmarketing. Je ontvangt diverse links naar illustratieve video’s, zodat je de stof nog beter kunt begrijpen.
Bekijk de gratis proeflesDeze cursus is de goede keuze als je op meerdere vlakken actief wilt zijn als online marketeer. Tijdens de cursus komen er veel verschillende onderwerpen aan bod, waardoor je na de cursus kennis hebt van verschillende online marketing onderwerpen. Na het succesvol afronden van de cursus ontvang je kosteloos een certificaat.
Je leert in deze cursus hoe je met behulp van verschillende marketingtechnieken de positie van je website kunt verbeteren. Ook leer je hoe je Google Analytics kunt gebruiken om je bezoekersgedrag te analyseren, zodat je jouw website hierop kunt aanpassen. Onder andere de volgende onderdelen worden behandeld in deze cursus: de werkwijze van Google, Google ads, website optimalisatie, conversie en gedrag en techniek. Wil je meer begeleiding? Dan kun je kiezen voor de Plus-Variant. Je volgt dan 2 extra lessen en kunt sneller vragen stellen aan je docent.
Bekijk de gratis proeflesMet deze cursus leer je alles wat je moet weten als je een baan wilt starten in de marketing sector. Na het afronden van de cursus ontvang je het diploma Marketing Manager, wat je kans op een baan vergroot. Tijdens de cursus wordt je goed voorbereid op het examen, dat bestaat uit theoretische en praktische kennis. Doordat de cursus zich ook richt op praktische kennis, kan je na het afronden van de cursus goed voorbereid starten met een baan als marketing manager.
De cursus is opgesplitst in het theoretische gedeelte (A1) en praktische gedeelte (A2). In het theoretische gedeelte komen onder andere de volgende onderwerpen aan bod: SWOT, analyse, strategische marketing, basisbegrippen marketing, prijsbeleid en communicatiebeleid. In het onderdeel SWOT leer je hoe je een SWOT-analyse moet uitvoeren. In het onderdeel prijsbeleid leer je over hoe je het prijsbeleid inzet voor de marketing. In het praktische gedeelte komen de volgende onderwerpen aan bod: internationale marketing, communicatiebeleid, analyse van de interne omgeving en externe omgeving. In het onderdeel communicatiebeleid leer je hoe je de eerder geleerde theorie over marketing en communicatie gebruikt om een communicatiebeleid op te stellen.
Bekijk de gratis proeflesMet deze cursus leer je in 18 lessen alles wat je moet weten over online marketing. Tijdens de lessen krijg je praktijk en theorie voorbeelden, zodat je nog beter de theorie begrijpt. Elke les wordt afgesloten met een oefenopdracht, zodat je de stof meteen kunt toepassen. Hierdoor onthoud je de geleerde theorie beter. Na de cursus weet je hoe je een hogere ranking krijgt in Google, kunt omgaan met zakelijke klanten en je bereik online kunt vergroten.
In deze cursus ga je onder andere aan de slag met de volgende onderwerpen: virale marketing, content strategie, e-mailmarketing, social media en mobiele marketing. De cursus start eerst met een introductie, de geschiedenis en trends in de marketing. Vervolgens leer je over de overgang van traditionele naar online marketing. Na het afronden van de cursus weet je hoe je de verschillende marketingtechnieken efficiënt kunt toepassen om jouw onderneming te laten groeien.
Bekijk de gratis proeflesDeze cursus is speciaal gericht op big data. Big data is data met meer verscheidenheid. Het komt in steeds grotere volumes voor. Met deze cursus leer je in zes maanden de mogelijkheden die je met big data hebt. Je ontvangt tijdens de cursus theoretische én praktische handvatten voor het gebruiken van analytics en big data. Door goed te weten wat je kunt met big data kan je jouw marketingstrategie optimaliseren.
De cursus start met het belang van Big Data Marketing. Het is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden, omdat er steeds meer data wordt opgeslagen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het opslaan van data in de vorm van films, foto’s, bestanden en sensordata. In de cursus ga je aan de slag met de volgende onderwerpen: klantprivacy en gegevensbeveiliging, analytics, databronnen en data-integratie en waarde creëren met big data analytic. In het onderdeel ‘Waarde creëren met big data analytics’ leer je onder andere over waarde-voor-klantmetrics, waarde-voor-bedrijfsmetrics en het big data-waardecreatiemodel. In het onderdeel ‘klantenprivacy en gegevensbeveiliging’ leer je onder meer over hoe klanten privacyproblemen ervaren en over de wetgeving rondom databeveiliging.
Bekijk de gratis proeflesWil jij je vooral focussen op het leren van zoekmachine optimalisatie (SEO)? Volg dan deze cursus. In slechts drie maanden leer je alle ins en outs van SEO. Zo kan je na het afronden van de cursus ervoor zorgen dat jouw website hoger rankt in de zoekresultaten van zoekmachine. De cursus is geschikt voor onder andere online marketeers, communicatiemedewerkers, copywriters en webshopeigenaars. Ben je een zelfstandige ondernemer? Dan is deze cursus ook echt iets voor jou. Jij leert hoe je potentiële klanten je online makkelijker kunnen vinden.
De cursus start met de onmisbare SEO-basis, waardoor deze cursus geschikt is voor mensen zonder ervaring met SEO. Tijdens de cursus komen onder andere de volgende onderwerpen aan bod: content van hoge kwaliteit, backlinks vergaren, social media en SEO, optimaliseren van je website, zoekwoordenonderzoek en SEO-structuur opbouwen. Je leert ook hoe je SEO in de praktijk en op mobiele apparaten kunt toepassen.
Bekijk de gratis proeflesSocial media wordt steeds meer gebruikt als marketinginstrument. Elk social media kanaal heeft een andere aanpak nodig. Daarom is een cursus gericht op social media erg waardevol. In deze cursus leer je alle do’s en don’ts op social media. Je verdiept je in het social media-landschap. Na het afronden van de cursus kan je jouw bereik richting b2b en b2c vergroten.
In deze cursus leer je stapsgewijs de toepassingsmogelijkheden van de verschillende social platforms en netwerken. Je leert aan de hand van modellen en voorbeelden hoe je een social media campagne kunt opzetten. Daarnaast leer je hoe je een social media-analyse kunt uitvoeren. Onder andere de volgende onderwerpen worden behandeld: social media marketing strategie, protocol, doelen, conversie, social media tools, monitoring, contentmarketing, starbucks case en het Social Mediaplan in 7 stappen.
Bekijk de gratis proeflesWil je ervoor zorgen dat je bedrijf beter online vindbaar is? Ga dan aan de slag met deze cursus. In 9 maanden leer je hoe je jouw website kunt optimaliseren, zodat jouw potentiële klanten je beter en sneller vinden. In de cursus ga je aan de slag met Google analytics, SEA en SEO. Je leert alle strategieën om online beter vindbaar te worden. Zo haal je het beste uit je online content.
De cursus is opgedeeld uit drie onderdelen: Search Engine Optimization (SEO), Search Engine Advertising (SEA) en Google Analytics. Door deze drie onderdelen goed samen te gebruiken verhoog je het bereik van jouw bedrijf. In het onderdeel SEO ga je aan de slag met onder andere tekst-, populaireits- en indexactiecomponent. In het onderdeel SEA leer je hoe je gebruik kunt maken van betaalde resultaten en een SEA campagne op te zetten. In het onderdeel Google Analytics leer je hoe je jouw websitestatistieken kunt analyseren.
Bekijk de gratis proeflesWil je meer leren dan alleen hoe je jouw bedrijf beter zichtbaar maakt online? Dan is wellicht deze cursus iets voor jou. In deze cursus leer je hoe je met internettechnologie bedrijfsprocessen effectiever en efficiënter inricht. Je leert hoe je jouw klanten optimaal kunt bedienen. De cursus is praktijkgericht, zodat je jouw geleerde kennis meteen kunt toepassen.
De cursus start met een korte introductie over e-commerce. Vervolgens ga je aan de slag met onderwerpen zoals inkoop, logistiek, managementinformatie, planning van e-business, klantenwerving en nieuwe businessmodellen. De focus van de cursus is dat je in een korte tijd leert hoe je e-commerce bedrijfsmatig kunt in zetten en verschillende processen op elkaar kunt afstemmen.
Bekijk de gratis proefles
Wil je een allround marketeer worden? Bekijk dan eens deze cursus. Met deze cursus leer je in 9 tot 15 lessen een scala aan online marketingvaardigheden. De cursus bestaat uit verschillende modules, die ook apart te volgen zijn. Als je al één of meerdere modules van deze cursus hebt gevolgd krijg je vrijstellingskorting. Na het afronden van de cursus ontvang je een diploma van De Ondernemersschool NHOC. Wil je meer praktijkervaring op doen? Volg dan eerst nog een aanvullende stage.
De cursus is opgesplitst in de volgende verschillende modules: SEO specialist, Social Media Marketing, Mobile Marketing, E-marketing en Bloggen. In de module SEO specialist leer je hoe je Search Engine Optimization kunt gebruiken en je content beter vindbaar kunt maken. In de module Social media Marketing leer je welke marketingstrategieën je kunt gebruiken en voor welk social media kanaal ze geschikt zijn. In de module Mobile Marketing leer je bijvoorbeeld hoe je een app kunt gebruiken voor je bedrijf.
Bekijk de gratis proeflesNa het afronden van deze cursus ben jij een echte social media expert. Als online marketeer kan je er niet meer omheen. Met de groei van social media moet je ook social media kanalen meenemen in je marketingstrategie. In deze cursus leer je hoe je dit doet. Je leert in de cursus alle mogelijkheden met social media marketing en hoe je hier van kunt profiteren.
In de cursus ga je aan de slag met de verschillende social media platformen, namelijk Facebook, Google Plus, Youtube, Linkedin en Twitter. Je leert de verschillende doelstellingen van social media en hoe je de social media kanalen optimaal kunt inzetten. Daarnaast leer je over de gevaren en valkuilen, zodat je hier voor kunt opletten. Tevens leer je hoe je social media kunt analyseren, zodat je jouw marketingstrategie hier goed op kunt aanpassen. De cursus sluit je af met de wet- en regelgeving rondom social media.
Bekijk de gratis proeflesIn deze cursus van slechts 3 tot 6 lessen leer je alles wat je moet weten als je mobile marketeer wilt worden. Dit is echt het beroep van de toekomst, waardoor deze cursus geschikt is als jij jezelf wilt onderscheiden als marketeer. Wil je snel je kennis toepassen? Dan kan je na het afronden van de theoretische cursus een stage volgen.
In de cursus ga je onder andere aan de slag met de volgende onderwerpen: de mobiele consument, het stappenplan Mobile Marketing, doelgroepanalyse en Mobile Research en Mobile presence. Daarnaast leer je over onder meer M-commerce en M-payment. Na het afronden van de cursus weet je bijvoorbeeld hoe je een app optimaal kunt inrichten.
Bekijk de gratis proeflesDeze cursus is gericht op e-marketing. De cursus wordt gegeven door een ervaren marketeer. Binnen drie tot zes maanden leer je alles wat je moet weten over E-marketing. Aansluitend op de cursus kan je een stage volgen om je kennis toe te passen in de praktijk. Na het afronden van de cursus kan je bijvoorbeeld aan de slag als zelfstandige online marketeer of medewerker op een marketingafdeling of reclamebureau.
In de cursus leer je onder andere over zoekmachinemarketing (SEO), kijken wat je klant online doet (CRM), gebruik van social media kanalen (social media marketing) schrijven van blogs (contentmarketing). Tijdens de cursus krijg je handvatten hoe je effectieve online marketingcampagnes kunt ontwerpen en toepassen. Vervolgens leer je hoe je de resultaten van je campagne interpreteert en verwerkt. Daarnaast leer je hoe je verschillende tools, media en technieken kunt gebruiken om je communicatieboodschap te verspreiden.
Bekijk de gratis proeflesHeb je nog geen ervaring met online marketing? Dan is deze cursus een goede keuze. Je hebt in principe geen vooropleiding nodig voor deze opleiding. Wel is werk- en denkniveau op HAVO-/MBO-niveau gewenst. Daarnaast is het prettig als je wat marketingkennis hebt. In deze cursus leer je in 9 maanden de basis van online marketing. De cursus is geschikt voor veel verschillende mensen, zoals communicatie- en marketingprofessionals, productmanagers, accountmanagers en (marketing)managers.
De cursus start met een korte introductie over online marketing. Hierbij worden verschillende marketingmodellen behandeld. Vervolgens leer je over het formuleren van een webstrategie. Je leert met welke andere factoren je rekening moet houden bij het opstellen van een webstrategie. Tevens verwerf je kennis over verschillende marketinginstrumenten, zoals video advertising, mobile marketing, link building en E-mailmarketing. Na de cursus weet je wanneer je welke soorten online marketing het beste kunt inzetten. Aan het einde van de cursus leer je ook over online marketingonderzoek en analyse.
Dit is een zeer specifieke cursus. De cursus gaat namelijk alleen over SEO, SEA en het analyseren van je website bezoek. SEO betekent Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. SEA staat voor Search Engine Advertising, oftwel zoekmachine adverteren. Door deze aspecten goed toe te passen is jouw website beter vindbaar door je doelgroep.
De cursus start bij het begin, zodat het geschikt is voor mensen die nog geen ervaring hebben met zoekmachinemarketing. In 8 maanden leer je alles wat je moet weten over zoekmachinemarketing. In de cursus worden de volgende onderdelen behandeld: Search engine advertising (SEA), Search engine optimization (SEO) en webanalyse. In het onderdeel SEA leer je onder andere over de verschillende zoekmachineadvertentieprogramma’s. In het onderdeel SEO leer je hoe je jouw website hoger kunt laten scoren in de zoekresultaten. In het onderdeel webanalyse leer je onder andere over het opzetten van een Google Analytics-account en het opzetten van (A/B-)testen. Na het afronden van de cursus kan je zoekmachinemarketing succesvol inzetten, zodat je een hogere positie hebt in de gesponsorde en organische zoekresultaten. Twijfel je nog? Volg dan eerst een gratis proefles.
Wil je graag meer leren over contentmarketing, maar heb je er nog geen ervaring mee? Dan is deze cursus een goede keuze. Deze cursus kan je starten zonder enige vooropleiding. Wel is het prettig om al een beetje ervaring te hebben op het gebied van (content) marketing en (online) marketingterminologie. Binnen drie maanden leer je over de verschillende soorten content en wanneer je welke soort content inzet. De cursus rond je af met een eindopdracht. Tijdens de cursus wordt je begeleid door ervaren contentmarketing-professionals. Zo heb je altijd iemand waar je terecht kunt met je vragen.
De cursus start met de onderdelen contentmarketing en contentmanagement. Je leert hoe je de informatiebehoefte van stakeholders en je doelgroep kunt bepalen en concretiseren. Vervolgens leer je over funnelmanagement. Dit is een methode om je doelstellingen voor je content te formuleren. De cursus is opgedeeld in de verschillende onderdelen: analyse: vaststellen van de informatiebehoefte, contentdoelstellingen en contenstrategie, contentcreatie, contentmanageemntplan en KPI’s en het content scorecoard. In het onderdeel ‘Analyse: vaststellen van de informatiebehoefte’ leer je onder andere over het concretiseren van een customer journey in content distributie. In het onderdeel ‘KPI’s en content scorecard’ leer je onder meer over het ontwikkelen van een content scorecoard.
De ene online marketing cursus is uitgebreider dan de andere online marketing. Bij de meeste cursussen online marketing worden de onderstaande onderwerpen behandeld.
Een cursus online marketing is handig voor veel soorten mensen. Hieronder lees je voor wie het volgen van een online marketing van meerwaarde kan zijn.
Online marketing kan snel veranderen, doordat de digitale wereld constant veranderd. Hierdoor is het voor veel mensen die opgeleid zijn in de sector marketing waardevol om een online cursus online marketing te volgen. Zo leren ze de meest actuele kennis en vaardigheden om online marketing toe te passen.
Korte cursussen zijn voor nog veel meer doelgroepen geschikt, zoals een cursus gericht op social media. Bijna elk bedrijf maakt tegenwoordig gebruik van social media. Door goed te weten hoe je het kunt gebruiken, kan je de omzet van je bedrijf verhogen.
Het verschilt per cursus wat je na het afronden van de cursus kunt. Na het afronden van een cursus internetmarketing kan je bijvoorbeeld het volgende:
In sommige cursussen leer je over alle soorten online marketingmiddelen. Bij andere cursussen wordt er meer gefocust op één of een aantal soorten online marketingmiddelen. Je kunt na het afronden van een cursus bijvoorbeeld één of meerdere van de volgende online marketingmiddelen gebruiken om je onderneming te laten groeien: zoekmachine optimalisatie (SEO), zoekmachine advertentie marketing (SEA), content marketing, Social Media Marketing, affiliate marketing en/of email marketing.
Om de goede keuze te maken uit het grote aanbod van online marketing cursussen moet je op een aantal punten letten. Hieronder lees je hier meer over.
Veel cursussen zijn te volgen zonder enige ervaring. Sommige cursussen vragen een bepaald werk- en denkniveau, zoals havo of mbo-niveau 4 niveau. Bij de cursussen vind je deze informatie makkelijk onder het kopje ‘niveau’. Zoek een cursus die goed past bij jouw niveau. Zo vergroot je de kans dat je succesvol de cursus afrond. De meeste cursussen zijn geschikt voor beginners. De volgende cursussen zijn geschikt voor mensen met al wat ervaring op het gebied van marketing.
Twijfel je over welk niveau bij je past? Bij veel cursussen is het mogelijk om studieadvies te krijgen. Vraag hiervoor dan een gratis adviesgesprek aan.
De inhoud van de cursus moet relevant zijn voor jouw persoonlijke doel. Bepaal daarom eerst wat precies de reden is dat je een cursus online marketing wilt gaan volgen. Op basis hiervan kan je bepalen wat je wilt leren. Je kunt bijvoorbeeld leren over de volgende soorten online marketing.
Onder het kopje ‘Verschillende soorten marketing’ lees je meer over deze soorten marketing.
Stel van tevoren af wat je maximaal wilt uitgeven voor een cursus. Hierdoor kan je makkelijker een keuze maken, omdat er waarschijnlijk al een aantal cursus wegvallen door de prijs. Daarnaast is het belangrijk om vast te stellen wat je doel ermee is. Vraag jezelf af of je over een bepaalde online marketing wilt leren of over meerdere soorten online marketing.
Als je een beginnerscursus wilt volgen wil je wellicht minder geld investeren dan voor een langere cursus. Je kunt al vanaf €47 een cursus volgen, namelijk de cursus ‘Affiliate Marketing Revolutie’ van de InternetSuccesGids.nl. De kosten voor een cursus lopen op tot €1390. Voor dit bedrag volg je de cursus ‘Online Marketing (Allround) van Thuiscursus.nl. Deze cursus bestaat uit meerdere modules, zoals de Module Social Media Marketing en Module SEO specialist. Hierdoor is dit een erg uitgebreide cursus vergeleken met de goedkopere cursussen.
Zoek een cursus die goed past bij jouw schema. Heb je weinig tijd? Kies dan voor een cursus met niet te veel studielast en van kortere duur. Wel zijn de cursussen van langere duur vaak uitgebreider. Een voordeel is dat de meeste cursussen op je eigen tempo te volgen zijn. Zo kan je iets meer studeren als je het minder druk hebt en minder studeren als je het druk hebt. Je kunt al een cursus afronden in slechts één maand. Daarnaast zijn er cursussen die 3, 6, 8, 9 en 12 maanden. Sommige cursussen worden niet in tijdsduur aangegeven, maar als aantal lessen. Een voorbeeld hiervan is de cursus ‘Mobile Marketing’ van Thuiscursus.nl. Je kunt de lessen volgen wanneer je wilt, waardoor je zelf kunt bepalen wanneer je de cursus afrond.
Ga je een cursus doen voor je huidige werk? Ga dan in gesprek met je werkgever om te onderzoeken of je werkgever (een deel van) de kosten van de cursus wilt betalen. Het volgen van de cursus heeft immers een positief effect op je prestaties. Vaak kan je werkgever gebruik maken van subsidies om je cursus te betalen. Onderzoek ook of je de cursus tijdens je werktijd mag volgen. Online marketing is onder andere van meerwaarde bij de volgende beroepen:
Per cursus verschilt het of je begeleiding krijgt. Ook bij de soorten cursussen waarbij je begeleiding krijgt varieert de intensiteit van de begeleiding. Stel voor jezelf goed vast of je behoefte hebt aan begeleiding of niet. Sommige mensen vinden zelfstandig leren het fijnst en andere mensen hebben juist behoefte aan begeleiding. Door begeleiding van een vakdocent kan je altijd terecht bij iemand om vragen te stellen. Daarnaast werkt een docent voor sommige mensen als een stok achter de deur. Andere mensen leren juist extra goed als ze zelf het antwoord moeten vinden op hun vragen.
Heb je wel behoefte aan begeleiding? Bekijk dan de cursussen met begeleiding en bepaal hoeveel begeleiding je wilt. Bij NTI is het bijvoorbeeld mogelijk om te kiezen voor een Plus-variant van de cursussen. Bij deze variant volg je meer lessen en kan je jouw vragen direct stellen aan je docent. Per cursus verschilt het hoeveel lessen je extra ontvangt met de Plus-variant. Bijvoorbeeld bij de cursus ‘Allround Online Marketeer’ van de NTI ontvang je 2 extra lessen van een uur. Daarnaast kan je sneller vragen stellen aan je docent.
Bij de meeste cursussen kan je beoordelingen vinden van voormalige studenten. Hierdoor krijg je een beter beeld van hoe de cursus is dan alleen met de informatie op de website. Je kunt ook eventueel op Linkedin een oproep doen of er mensen zijn die een bepaalde cursus hebben gevolgd.
Veel cursussen worden regelmatig aangeboden met korting. Zo kan je een stuk goedkoper de cursus volgen. Houd dit goed in de gaten. Daarnaast kan je bij sommige cursussen gebruik maken van subsidies, zoals het STAP-budget. Dit staat voor Stimulering Arbeidsmarkt Positie. Hiermee kan je maximaal €1.000,- per jaar aanvragen voor ontwikkeling en scholing. Op de website van de cursus kan je zien op je gebruik kunt maken van het STAP-budget. Is de cursus duurder dan €1.000,-? Dan betaal je het resterende bedrag zelf.
Binnen de online marketing zijn er veel verschillende soorten. Hieronder lees je over een aantal soorten online marketing.
SEO staat voor Search Engine Optimization. Met SEO verbeter je de website, zodat je website hoger in de organische zoekresultaten van zoekmachines komt. Organische zoekresultaten zijn de zoekresultaten in zoekmachines, die niet-commercieel zijn. Niet-commercieel betekent dat je er geen geld voor betaald. Met SEO moet je rekening houden met verschillende factoren, die van invloed zijn op de positie in de zoekresultaten. Bij bijvoorbeeld de zoekmachine Google zijn er maar liefst 200 factoren die invloed hebben op de ranking van je website. Deze factoren zijn ook onderhevig aan veranderingen, waardoor het belangrijk is om regelmatig SEO toe te passen en je website aan te passen. Je verhoogt je vindbaarheid onder andere door het gebruik van linkbuilding, veelgebruikte zoekwoorden en relevante content.
SEA staat voor search advertising, oftewel zoekmachine adverteren. Ten opzichte van SEO kost SEA wel geld. Bij SEA betaal je om hoger in de zoekmachine terecht te komen. Je vindt deze betaalde zoekresultaten hoog in de zoekmachine. Daarna volgen de niet-commerciële zoekresultaten. Je kunt SEA bijvoorbeeld toepassen door gebruik te maken van Google Ads. Met SEA kan je snel opvallen bij je doelgroep, omdat je hierdoor relatief snel de zichtbaarheid van je website vergroot.
Bij content marketing draait het om het verspreiden en creëren van nuttige content voor je doelgroep. Het doel van content marketing is om potentiële klanten aan je te binden, te behouden, te converteren en te bereiken. Converteren betekent dat je klant een actie uitvoert dat je organisatie iets oplevert. Bij content marketing kan je verschillende soorten content gebruiken. De inhoud kan educatief, vermakelijk of informatief zijn.
Bij deze soort online marketing zet je social media campagnes in om meer fans, volgers en/of bekendheid te krijgen voor je bedrijf of merk. Je leert welke strategieën er zijn en welke geschikt zijn voor de diverse soorten social media platformen. Elke platform heeft namelijk een andere aanpak nodig. Dit komt doordat elk social media platform een ander doel en doelgroep heeft.
Deze soort online marketing wordt ook wel referral marketing genoemd, omdat je iemand doorverwijst. Bij deze soort marketing zoek je iemand die een link naar je product of dienst wilt plaatsen op zijn of haar website (domein). Je kunt ook zelf een link naar een product of dienst van een andere partij op jouw website plaatsen. Als een klant klikt op de link ontvangt de klant een gegenereerde trackingcode. Hierdoor weet de website van de link van welke externe website de klant afkomstig is. Als de klant vervolgens een product of dienst afneemt ontvangt de eigenaar van het domein een percentage van de opbrengst. Deze vorm van marketing wordt vaak gebruikt op vergelijkingssites en blogs.
Met e-mailmarketing probeer je jouw doelgroep via e-maillijsten te stimuleren om een product of dienst aan te schaffen. Je kunt potentiële klanten bijvoorbeeld verleiden om hun e-mailadres achter te letten door een gratis e-book weg te geven op jouw website. Vervolgens kan je hierdoor de potentiële klant benaderen via het e-mailadres.
Met display adverteren kan je een groot bereik creëren. Je laat met display advertering banner advertenties weergeven op externe websites. Je kunt dit bijvoorbeeld via Google Ads regelen. Hierbij kan je instellen voor welke specifieke groep de display zichtbaar moet zijn. Met display adverteren kan je tegelijkertijd op veel websites je banner laten plaatsen, waardoor je snel je zichtbaarheid vergroot.
In de cursus ga je aan de slag met verschillende soorten marketing activiteiten.
Hierbij gaat het om het analyseren van het online gedrag van je doelgroep. Daarnaast analyseer je de effectiviteit van je ingezette online marketinginstrumenten. Dit kan je bijvoorbeeld testen door een A/B test (bucket test). Hierbij test je twee verschillende marketinginstrumenten. Door het te analyseren kan je zien welk marketinginstrument het meeste effect heeft. Met Google Analytics kan je gratis veel activiteiten analyseren.
Met deze marketing activiteit optimaliseer je de hoeveelheid, kans en frequentie dat een gebruiker van je website een actie onderneemt, die je organisatie iets oplevert. Deze actie wordt ‘converteren’ genoemd. Met deze marketing activiteit pas je jouw website zo aan dat een gebruiker sneller converteert.
Dit is een marketingmodel waarin wordt beschreven welk proces een potentiële klant doorloopt, voordat de klant daadwerkelijk een product of dienst afneemt. Dt is een gemiddeld proces van een potentiële klant. Het proces kan per individuele potentiële klant afwijken. De sales funnel wordt visueel als een trechter afgebeeld.
Het internet staat vol informatie over online marketing. Dit maakt het makkelijk om gratis online marketing te leren. Hieronder lees je een aantal manieren om gratis online marketing te leren.
Ben je iemand die goed leert door de combinatie van beeld en luisteren? Dan is het bekijken van video’s via Youtube een goede manier om online marketing te leren.
Een alternatief voor het bekijken van Youtube video’s is het bekijken van documentaires.
Ben je meer een liefhebber van boeken? Lees dan een van deze boeken.
Als je houdt van podcasts luisteren zijn er ook genoeg manieren om over online marketing te leren.
De theorie over online marketing is eindeloos. Zo kan je heel veel tijd besteden aan het lezen over online marketing en de vele theorieën. Echter leer je het meeste door het toe te passen in de praktijk. Bij de cursussen van Thuiscursus.nl is het mogelijk om je cursus af te sluiten met een stage. Zo kan je meteen het geleerde toepassen in de praktijk. Ook als je geen stage wilt lopen is het waardevol om eens mee te lopen met iemand op een marketingafdeling. Wellicht ken je iemand die werkzaam is in de marketing sector of heb je een marketingafdeling op je werk, waar je zelf nog niet werkzaam bent.
Zoals je hebt gelezen kan je volop gratis informatie vinden over online marketing. Juist deze grote hoeveelheid informatie kan het leren van online marketing lastig maken. Er zijn namelijk ook verschillende meningen over het gebruik van online marketing. Bovendien heb je hierdoor vaak beschikking tot losse informatie in plaats van dat je een duidelijke leerlijn hebt.
Om deze reden kan je het beste een online cursus volgen om online marketing te leren. Zo leer je stap-voor-stap online marketing te gebruiken. Door de gestructureerde manier van leren in een cursus leer je sneller én beter. Het gebruik van gratis methoden om online marketing te leren kan je helpen om de stof nog beter te begrijpen en te onthouden. Als je eenmaal de basis kent van online marketing kan bijvoorbeeld een boek of podcast je helpen om je kennis uit te breiden over online marketing. Door het afronden van een online cursus marketing heb je een goede basis waaruit je verder kunt werken. Hierdoor begrijp je de theorie in onder andere podcasts beter. Een ander groot voordeel van het volgen van een cursus is dat je hierdoor de mogelijkheid hebt om een certificaat of diploma te ontvangen. Hiermee heb je bewijs voor een (nieuwe) werkgever dat je over bepaalde kennis beschikt.