IC.nl bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie bij jouw inschrijving voor een cursus.

De beste 7 cursussen copywriting en teksten schrijven

De beste 7 cursussen copywriting en teksten schrijven

Foto Anne von Gleich
Anne von Gleich
Laatst bijgewerkt: 10 mei 2022

Wil jij teksten leren schrijven die graag gelezen worden? Teksten waarmee je zorgt voor een lach, een traan of de aankoop van een product of dienst? Met een online cursus copywriting of teksten schrijven ontwikkel jij jezelf tot copywriter. Een vaardigheid waar veel werkgevers blij mee zullen zijn. Of juist de start om voor jezelf te beginnen, als freelance copywriter of oprichter van een eigen tekstbureau. Voordat het zover is moet je natuurlijk eerst de fijne kneepjes van het vak leren! Met deze cursussen leer je alles over teksten schrijven, klanten werven en meer. Sommige cursussen zijn ook geschikt voor ervaren schrijvers en bloggers die beter willen worden in copywriting.


Onze aanraders

1

NHA - Copywriter en freelance tekstschrijver

  • Tijdsduur: 9 maanden
  • Gratis ondernemerscoach
  • Gratis handboek 'in tien stappen naar je eigen bedrijf'
2

NTI - Schrijven voor het web

  • Tijdsduur: 3 maanden
  • Nu 25% korting
  • Een goede aanvulling op je cv
3

Laudius - Commercieel creatief met tekst

  • Tijdsduur: 9 maanden (gemiddeld)
  • Gratis handboek ‘Een succesvol eigen bedrijf’
  • Geld terug als je niet slaagt
4

Thuiscursus.nl - Copywriter

  • Tijdsduur: 3 - 6 maanden
  • Persoonlijke begeleiding van een ervaren copywriter
  • Onbeperkt examen afleggen totdat je slaagt
5

DoYouCopy - Minicursus Copywriting

  • Tijdsduur: 30 dagen
  • Gratis handleiding SEO-copywriting
  • Praktische en nuttige tips voor ondernemers
6

Esmee Lifestyle - Ik wil bloggen

  • Tijdsduur: zelf in te plannen (e-book)
  • Toegang tot de Groei met Esmée Lifestyle community
  • Helder en concreet stappenplan voor bloggers

De 7 beste online cursussen copywriting

1. NHA - Copywriter en freelance tekstschrijver

9 maanden v.a. €499
Bekijk op Nha.nl

Droom jij ervan om freelance copywriter te worden of om je eigen tekstbureau te beginnen? De cursus Copywriter van de Nederlandse Handels Academie bereidt je in negen maanden op voor. Enerzijds leer je heldere teksten te schrijven en te herschrijven, anderzijds leer je hoe je je eerste opdrachtgevers vindt. De cursus is dus een perfecte combinatie van vakinhoud en ondernemerstips.

Wat leer je?

Je leert om teksten te schrijven, te herschrijven en bij te schaven. Het gaat dan vooral om short copy zoals persberichten, advertenties, social media, nieuwsbrieven en brochures. Vanwege de praktijkgerichte oefeningen leer je snel en veel. Daarnaast leer je hoe je opdrachtgevers vindt en wat een goede manier is om je diensten te verkopen. De gratis begeleiding van de ondernemerscoach gaat jou daar zeker bij helpen!

Bekijk de gratis proefles

Waarom deze cursus?

  • Tijdsduur: 9 maanden
  • Gratis ondernemerscoach
  • Gratis handboek 'in tien stappen naar je eigen bedrijf'
Bekijk deze cursus

2. NTI - Schrijven voor het web

3 maanden v.a. €209
Bekijk op Nti.nl

Wil jij teksten leren schrijven voor het web? Dan is deze cursus de perfecte start. Het is je natuurlijk allang opgevallen dat goede webteksten pakkend en to-the-point geschreven zijn. Maar hoe zorg je voor de juiste aanhef, opbouw en formulering? Hoe schrijf je op zo’n manier dat de bezoeker de website vindt én hier maar al te graag terugkeert? In deze cursus kom je het allemaal te weten.

Wat leer je?

Je leert alles wat je nodig hebt om voor het internet te gaan schrijven. Het schrijven voor verschillende doelgroepen, het kiezen van pakkende titels en het toepassen van SEO: in deze cursus komt het allemaal aan bod. Als kers op de taart krijg je handvatten voor een gebruiksvriendelijke website. Met deze kennis specialiseer je jezelf echt tot webredacteur. Een goede basis voor mensen die een eigen blog willen beginnen en een mooie aanvulling voor marketingmedewerkers en redacteuren.

Bekijk de gratis proefles

Waarom deze cursus?

  • Tijdsduur: 3 maanden
  • Nu 25% korting
  • Een goede aanvulling op je cv
Bekijk deze cursus

3. Laudius - Commercieel creatief met tekst

9 maanden (gemiddeld) v.a. €319
Bekijk op Laudius.nl

Lijkt het jou leuk om creatieve teksten te schrijven om  producten en diensten onder de aandacht te brengen? Dan is de cursus Commercieel creatief met tekst vast iets voor jou! Tijdens de cursus leer je hoe je lezers nieuwsgierig maakt, inspireert of verleidt om iets te kopen. Het maakt daarbij niet uit of je voor een verzekeraar of beauty centrum schrijft: jij vindt altijd wel de juiste woorden! Na deze cursus weet jij je weg te vinden in de reclamewereld, in elk geval als om teksten gaat.

Wat leer je?

Tijdens deze cursus leer je hoe reclame maken werkt, en hoe je copywriting ervoor in kunt zetten. Specifiek leer je hoe je een goede, wervende tekst schrijft. Van de verschillende soorten tekst tot de juiste opbouw en tone-of-voice. Ook leer je voor welke middelen je kunt schrijven en hoe je de juiste middelen voor jouw doelen kiest. Tot slot krijg je tijdens de cursus begeleiding om als freelance tekstschrijver aan de slag te gaan. Wie weet is dit dé start van jouw schrijverscarrière!

Bekijk de gratis proefles

Waarom deze cursus?

  • Tijdsduur: 9 maanden (gemiddeld)
  • Gratis handboek ‘Een succesvol eigen bedrijf’
  • Geld terug als je niet slaagt
Bekijk deze cursus

4. Thuiscursus.nl - Copywriter

3 - 6 maanden v.a. €409
Bekijk op Thuiscursus.nl

Droom jij ervan om copywriter te worden? Of ben je al begonnen, maar wil je graag nog beter worden in je vak? Met de professionele cursus Copywriter van de Ondernemersschool NHOC leg je een stevige basis voor het vak. Na het volgen van deze cursus schrijf je unieke en levendige teksten, zelfs als het onderwerp saai is. Dankzij de module creatief brainstormen heb jij altijd nieuwe content ideeën. En die dt-fouten of moeilijk leesbare zinnen? Daar reken je voorgoed mee af!

Wat leer je?

Je leert allerlei teksten schrijven. Van persberichten en speeches tot scripts voor radio en televisie. En van teksten voor websites en social media tot overheden en bedrijfsbladen. Daarnaast leer je vaardigheden die je nodig hebt in de reclamewereld, zoals een concept bedenken, creatief brainstormen en omgaan met deadlines. Tot slot leer je wat je toekomstmogelijkheden als copywriter zijn en hoe je als zelfstandige kunt starten.

Bekijk de gratis proefles

Waarom deze cursus?

  • Tijdsduur: 3 - 6 maanden
  • Persoonlijke begeleiding van een ervaren copywriter
  • Onbeperkt examen afleggen totdat je slaagt
Bekijk deze cursus

5. DoYouCopy - Minicursus Copywriting

30 dagen v.a. €19
Bekijk op Https://www.doyoucopy.nl/

Ben jij een ondernemer die meer wil halen uit de teksten op je website? Heb je het idee dat de teksten veel beter geschreven zouden kunnen worden, maar heb je geen zin of geld om een copywriter in te huren? Met de Minicursus Copywriter neem je het heft in eigen handen. In 30 dagen krijg je copywriting lessen waarmee je jouw schrijfvaardigheden gelijk verbetert. Je kunt kiezen tussen twee varianten: een uitgebreid naslagwerk met copywriter tips of cursus met video’s en een persoonlijke opdracht.

Wat leer je?

Je krijgt een samenvatting van alle tips, trucs en oefeningen die copywriter Edward Hendriks de afgelopen 20 jaar heeft verzameld. Voorbeelden van wat je leert, zijn: producten of diensten omzetten in voordelen, emoties gebruiken in teksten, waarom je je teksten simpel maar veelzeggend moet maken, hoe je teksten persoonlijk moet maken en hoe je ervoor zorgt dat mensen doorklikken naar jouw website. Op dit moment krijg je een gratis handboek SEO-copywriting bij de cursus, handig voor iedereen met een eigen website.

 

Bekijk de gratis proefles

Waarom deze cursus?

  • Tijdsduur: 30 dagen
  • Gratis handleiding SEO-copywriting
  • Praktische en nuttige tips voor ondernemers
Bekijk deze cursus

6. Esmee Lifestyle - Ik wil bloggen

Tijdsduur: zelf in te plannen (e-book) v.a. €19.99
Bekijk op Https://www.esmeelifestyle.nl/

Het e-book Ik wil bloggen! is een uitgebreid boek voor iedereen die wil bloggen. Daarnaast is het boek nuttig voor bloggers die hun blog naar een hoger niveau willen tillen. Of voor mensen die zich afvragen hoe je geld met een blog verdient en wat je het beste met social media kunt doen. Dit e-book is geschreven door Esmée, die van bloggen haar fulltime baan maakte. In dit boek deelt ze haar tips en ervaringen met jou.

Wat leer je?

Je leert hoe je jouw blog van het begin tot het eind op kunt zetten. Inhoudelijk leer je wat de beste manier is om een pitch te schrijven, hoe je seo toepast en hoe je telkens weer inspiratie vindt om over te schrijven. Het boek gaat ook in op de zakelijke kant van het bloggen. Wat zijn de benodigdheden om jouw blog om te bouwen tot een business, welke tarieven hanteer je en hoe kun je goed scorende samenwerkingen opbouwen? Dit e-book bevat alles wat je moet weten om een blog te starten en succesvol te laten groeien.

Bekijk de gratis proefles

Waarom deze cursus?

  • Tijdsduur: zelf in te plannen (e-book)
  • Toegang tot de Groei met Esmée Lifestyle community
  • Helder en concreet stappenplan voor bloggers
Bekijk deze cursus

7. LOI - Online Copywriter

7 maanden hbo (geen vooropleiding nodig) (LOI-diploma) v.a. €455

Wil jij effectieve, wervende en informerende teksten kunnen schrijven voor verschillende media? Na het volgen van deze cursus weet jij precies hoe je te werk moet gaan om de lezer te overtuigen, informeren of entertainen. Dat krijg je zowel met een blog, nieuwsbrief, advertentie of abri poster voor elkaar. Het unieke aan deze cursus is de module conceptueel schrijven, waarbij je vanuit een idee tekst en beeld ontwikkelt.

Wat leer je?

De cursus bevat alle onderwerpen die een online copywriter zou moeten weten. Van de verschillende soorten online media tot het schrijven voor zoekmachines en de (Engelstalige) vakjargon die bij het vak hoort. Je leert ook echt beter schrijven omdat je veel creatieve en uitdagende schrijfopdrachten krijgt. Doordat je persoonlijke feedback krijgt van je docent, zal jouw schrijfvaardigheid sterk verbeteren.

Waarom deze cursus?

  • Tijdsduur: 7 maanden
  • Veel aandacht voor seo-copywriting
  • Begeleiding en feedback van ervaren copywriters

Wat is een copywriter?

Een copywriter is iemand die wervende teksten in opdracht schrijft. Je kunt een copywriter ook omschrijven als een tekstschrijver die gespecialiseerd is in commerciële teksten. Lezers worden overtuigd om iets te kopen, iets te downloaden of zich ergens voor in te schrijven.


Hier moet je op letten bij het kiezen van een copywriting cursus

blank

Bedenk wat je uit de cursus wilt halen. Wil je commercieel leren schrijven, vind je SEO belangrijk, wil je wel of geen module ondernemerschap? Daarnaast moet je je afvragen op wat voor manier je wilt leren: online, in een klas of via een studie.

Cursus of opleiding?

Er zijn meerdere manieren om te leren schrijven. Je kunt je bijvoorbeeld inschrijven voor een opleiding aan de hogeschool of journalistiek vakschool. Alleen het nadeel is dat het veel tijd en geld kost. Je leert veel, maar om copywriter te worden kan een goede cursus ook voldoende zijn! Veel opdrachtgevers of potentiële werkgevers vragen je namelijk om een proeftekst. En als die tekst goed is en het klikt, is dat voldoende. Ook als je niet een specifiek diploma hebt. Dus een cursus is prima!

Online of klassikaal?

Je hebt besloten om een cursus te gaan doen, maar waar? De meeste mensen kiezen ervoor om een online cursus te volgen. Dat heeft meerdere voordelen:

  • Makkelijk te combineren met een baan, studie of gezin
  • Studeren waar en wanneer je maar wilt
  • Op eigen tempo leren
  • Goedkoper dan een klassikale cursus

Omdat het aanbod online cursussen zo groot is, is het echter wel belangrijk om de juiste uit te kiezen. Daarom helpt dit artikel je op weg met tips en de 7 beste online schrijfcursussen.

Wel of geen diploma?

Lijkt het jou gewoon leuk om beter te leren schrijven, of wil je hier graag je werk van maken? In dat tweede geval raden we aan om een gecertificeerde cursus uit te kiezen. Dat houdt in dat je na afloop van de cursus een diploma of certificaat krijgt. Een mooie en professionele toevoeging op je cv of op de website van je eigen bedrijf.

Wat wil je leren?

De cursussen op deze pagina leren je allemaal beter en commerciëler schrijven. Dus dat je wat gaat leren, staat vast. Toch heeft elke cursus weer andere focuspunten. De ene cursus gaat bijvoorbeeld in op SEO, schrijven voor de zoekmachine. Andere cursussen richten zich juist meer op de verschillende communicatiekanalen die er allemaal zijn. Bedenk vooraf wat je graag zou willen leren en of het studieprogramma daaraan voldoet.

Welke begeleiding krijg je?

Begeleiding is ontzettend belangrijk voor iedereen die goede teksten wil leren schrijven. En van wie leer je dat nu beter dan van een echte copywriter? Bij een goede cursus krijg je les van iemand die al veel ervaring heeft, liefst in verschillende branches. Het snelste leer je bij een cursus waarin je persoonlijke begeleiding krijgt. Bijvoorbeeld in de vorm van feedback op schrijfopdrachten. Kijk dus vooraf hoe de begeleiding van een cursus of workshop eruit gaat zien.


Wat voor teksten schrijft een copywriter?

blank

Copywriters schrijven commerciële teksten voor een specifieke doelgroep. De meeste teksten draaien om een bepaald product of om een bepaalde dienst. Sommige teksten zijn vooral bedoeld om het merk sterk neer te zetten. In goede copywriting teksten staat ook altijd een call-to-action (CTA). Bijvoorbeeld: ‘neem contact op om meer te weten te komen over (…)’ of ‘bekijk onze producten over (…)’.

Typische copywriting teksten

  • Titels schrijven: pakkende titels waardoor mensen het artikel willen lezen
  • Websites: pagina’s zoals over ons, dienstverlening, cases, prijzen en contact
  • Blogs: informerende, inspirerende en overtuigende blogs
  • Sociale media: prikkelende, korte berichten voor sociale mediakanalen
  • Nieuwsbrieven: aanbiedingen, updates en uitnodigingen per e-mail
  • Magazines: advertenties en teksten voor vakbladen en tijdschriften
  • Scripts: voice-over tekst voor radio commercials, tv-spotjes en meer
  • Advertorials: commerciële teksten rondom een product of dienst
  • Creatief schrijven: een zakelijke boodschap op een originele manier overbrengen

Wat zijn de bezigheden van een copywriter?

blank

Dat een copywriter veel tijd besteedt aan het schrijven van teksten, is logisch. Maar om tot goede, effectieve teksten te komen moet er heel wat meer gebeuren. Wist je bijvoorbeeld dat een copywriter veel tijd steekt in onderzoek? En dat het contact met de klant super belangrijk is? Hieronder staat een kort overzicht van de taken die bij dit beroep horen.

Kennismaken met opdrachtgever

Als copywriter werk je in opdracht. Die opdracht krijg je van een reclamebureau of rechtstreeks van een klant. De eerste stap is om uit te vinden wat de opdrachtgever precies nodig heeft. Dat doe je door vragen te stellen, zoals: wie is de doelgroep? Wat is de boodschap aan hen? Welke kanalen gaan er gebruikt worden? Sommige copywriters helpen hun opdrachtgever door deze vragen samen met hen te beantwoorden.

Planning en budget afspreken

In de reclamewereld is het belangrijk om de werkzaamheden goed te plannen. Zowel in doorlooptijd als in de kosten. De meeste copywriting werkzaamheden zijn namelijk onderdeel van een overkoepelend marketing communicatieplan. Door vooraf goede afspraken met elkaar te maken, zorg je dat het plan behaald kan worden.

Deskresearch en/of interviews doen

Voordat je lukraak begint te schrijven, doe je onderzoek naar het onderwerp en de doelgroep. Als het om een product/dienst gaat, zoek je uit wat het is en wat de voordelen zijn. Je kunt bijvoorbeeld reviews lezen, vergelijkend onderzoek doen of de opdrachtgever interviewen. Nog beter is het om klanten te spreken, helaas is dat niet altijd mogelijk.

Tone-of-voice bepalen

Bij copywriting is het belangrijk om de juiste tone-of-voice te gebruiken. Simpel gezegd, de manier hoe een bedrijf met haar klanten communiceert. Het gaat hierbij om taalgebruik, grammatica, zinsopbouw, de aanspreekvorm en de toon. Grote organisaties hebben hier een handboek met richtlijnen voor. Bij kleinere of startende organisaties is het aan de copywriter om tot een goede tone-of-voice te komen, in samenspraak met de opdrachtgever.

Structuur en opbouw bedenken

Een overtuigende tekst slaagt alleen als er goed is nagedacht over de structuur. Hoe lang moet het artikel zijn, welke informatie moet erin voorkomen, wat is de juiste volgorde, welke CTA moet er gebruikt worden, et cetera. Daarom behoren frameworking en het indelen van teksten tot de werkzaamheden van een copywriter.

Teksten schrijven

Nu is het tijd om alle informatie en ideeën om te zetten in een goede tekst. Je weet al precies wat je wilt gaan vertellen, dus nu is het tijd om het mooi op te schrijven. Dat vinden de meeste copywriters een leuk en uitdagend proces, soms is het best een puzzel om de informatie op de juiste plek neer te zetten. Nadat je de tekst hebt geschreven, helpt het om deze even te laten liggen en op een later moment weer te lezen. Hardop voorlezen werkt nog beter. Zo kom je erachter of je de tekst nog moet herschrijven of dat ‘ie goed staat.

Feedback vragen en verwerken

Als de teksten af zijn, leg je deze aan de opdrachtgever voor. Een spannend moment, helemaal als je nieuw bent in copywriting. Toch merk je al snel dat feedback krijgen handig is: je leert namelijk steeds meer over het bedrijf en hoe het zichzelf wil presenteren. En alles wat je in algemene zin leert, neem je gewoon weer mee naar een volgende opdracht. Je wordt steeds beter in je werk en voor je het weet krijg je lovende reviews!


Waar werken copywriters?

Copywriters, tekstschrijvers, seo-specialisten en marketingprofessionals: ze werken overal. De een werkt op een marketing- en communicatieafdeling, de ander bij een creatief bureau en een derde werkt als freelancer voor verschillende organisaties. Sommige copywriters specialiseren zich in een bepaalde sector of in een specifiek communicatiemiddel. Andere schrijvers zijn echte allrounders en redden zich met elk onderwerp.

Online werken

Het fijne van copywriting is dat je het in theorie overal kan doen. Zolang je een telefoon, laptop en goede wifi hebt. Voor sommige overleggen is het handig als je op locatie bent, maar tegenwoordig vinden veel overleggen online plaats. Daarom zijn er veel mensen die hun werk als copywriter combineren met een bestaan als digitale nomade. Reizen en werken tegelijk, dus. Dat geldt vooral voor mensen die als zzp’er aan de slag gaan.

Freelance of in dienst?

Als copywriter heb je de keuze om in loondienst of als freelancer te werken. Beide constructies hebben voor- en nadelen. Hieronder zetten we alvast wat voordelen.

Freelance voordelen Loondienst voordelen
☑️ Het gevoel van vrijheid ❌ Precies weten wat je verdient
☑️ Opdrachten aannemen die je leuk vindt ❌ Opleidingsmogelijkheden vanuit werkgever
☑️ Je bepaalt de tarieven ❌ Een team met collega’s
☑️ Werken waar je maar wil ❌ Betaalde vakantiedagen en verlof
☑️ Diverse werkzaamheden ❌ Doorgroeimogelijkheden
☑️ Je eigen werktijden bepalen ❌ Mobiel, laptop, auto of fiets van de zaak

Natuurlijk zitten er ook nadelen. Freelance copywriters vinden het soms lastig om nieuwe opdrachten te vinden. De bijbehorende administratie vindt niet iedereen leuk om te doen. En bij ziekte of vakantie stoppen de inkomsten direct. Tegelijkertijd geeft het een kick als je als copywriter je eigen geld verdient, met opdrachten die precies bij jou passen. Hoe langer je ervaring hebt in het vak, hoe makkelijker het wordt. Maar hard werken, dat is het zeker!


Hoe word je een goede freelance copywriter of tekstschrijver?

blank

Een goede freelance copywriter kan goed schrijven, maar minstens zo goed onderzoeken, lezen en luisteren. Hieronder staan wat tips voor alle startende schrijvers onder ons.

Denk mee met de opdrachtgever

Naast het leveren van overtuigende teksten, moet je goed luisteren naar je opdrachtgever. Opdrachtgevers waarderen het als je pro-actief meedenkt en met nieuwe invalshoeken komt. Daarnaast is het enorm belangrijk om de gemaakte afspraken na te komen. Zoals het volgen van de briefing, het behalen van de deadlines en het binnen budget blijven. Hiervan afwijken kan natuurlijk altijd, zolang het in goed overleg gebeurt.

Presenteer jezelf goed

Copywriters worden beoordeeld op hun teksten, dus is het belangrijk dat je je eigen communicatie goed op orde hebt. Een eigen website hebben is dan ook een must. Op deze website presenteer je je diensten, vertel je wat over jezelf en laat je zien voor welke opdrachtgevers je hebt gewerkt. Daar schrijf je natuurlijk ook aantrekkelijke teksten bij. Zo krijgen mensen gelijk een beeld van je schrijfstijl. Ook in e-mails en andere zakelijke communicatie is het belangrijk om verzorgde, aansprekende teksten te sturen.

Doe zoveel mogelijk ervaring op

Zeker voor beginnende schrijvers is ervaring het sleutelwoord tot succes. Hoe meer ervaring je op doet, hoe beter je schrijft én hoe makkelijker je nieuwe opdrachten vindt. In het begin is het daarom verstandig om opdrachten in verschillende branches te doen, ook als het onderwerp je minder aanspreekt. Na verloop van tijd leer je vanzelf waar jouw sterke punten en interesses liggen, daar kun je je dan op gaan focussen.

Lees goede copywriting boeken

Copywriting gaat niet alleen maar om spelling en grammatica. Integendeel: het gaat over mensen, behoeften, gedrag en acties die je in werking wilt zetten. In sommige boeken wordt dit ontzettend goed uitgelegd. Elke schrijver, of je nu net begint of al heel wat woorden hebt geschreven, zou deze boeken eens moeten lezen (in willekeurige volgorde):

  • The Copywriter’s Handbook van Robert W. Bly. De titel verraadt het natuurlijk al – in dit boek staat alles wat je over copywriting moet weten. Het is een boek dat al jaren gekocht wordt door copywriters over de hele wereld. Het boek is helaas wel in het Engels.
  • Invloed, de zes geheimen van het Overtuigen van Robert Cialdini. Dit boek, geschreven door een Amerikaanse hoogleraar psychologie en marketing, komt in bijna elke studie terug. De zes principes die dit boek beschrijft, zoals schaarste, sympathie en autoriteit, werken supergoed in teksten.
  • Starten met copywriten van Casper Schunselaar. In dit boek leer je 40 teksttechnieken die van pas gaan komen bij het schrijven van commerciële teksten. Het boek is toegankelijk geschreven en niet te dik, dus je pakt ‘m er zo even bij.

Wees kritisch bij het informatie zoeken

Teksten worden door jan en alleman geschreven. Van ervaren journalisten tot mensen die het ‘een beetje erbij doen’. Als je teksten op het internet gaat lezen, merk je vast verschil in kwaliteit en bronvermelding. Je hebt het vast al honderd keer gehoord, maar geloof niet alles wat op het internet staat! Vergelijk meerdere bronnen om te kijken wat de juiste informatie is en vermeld de bron als dat nodig is. Verder is het verstandig om geen claims te maken die je niet kan bewijzen, zoals dat een product de ‘allerlekkerste’ of de ‘allerbeste’ is. Benoem liever wat de voordelen voor de smaak of het gebruik van het product zijn.

Volg een cursus copywriting en ondernemen

De vraag ‘hoe word je een goede freelance copywriter?’ laat zich niet in een of twee alinea’s beantwoorden. Daarom is het advies om een cursus te volgen die aandacht heeft voor het freelancen. Op deze pagina’s staan cursussen die jou helpen om voor jezelf te beginnen, goede opdrachten te vinden en meer. Door schrijfvaardigheden en ondernemerstips met elkaar te combineren, heb jij straks alle kennis om freelancer te worden.


Wat kun je verdienen als copywriter?

blank

Als copywriter kun je best veel verdienen. Een freelance copywriter bepaalt zijn eigen tarieven, dus als je goed bent zullen opdrachtgevers een hoog tarief betalen. In loondienst krijg je meestal betaald volgens een cao of andere richtlijn.

Gemiddeld salaris copywriter

Volgens de Nationale Vacaturebank verdient een copywriter gemiddeld €3100 (bruto). Dit is op basis van een 40-urige werkweek. Het minimum salaris is €2200 (bruto) en het maximum is €4000 (bruto). Het gaat hier om gemiddelden, dus het verschilt per functie en bedrijf.

Bij sommige bedrijven zijn er secundaire arbeidsvoorwaarden waarmee je leuke extraatjes verdient. Denk hierbij aan een dertiende of veertiende maand, bovengemiddeld veel vakantiedagen, een bonusregeling of een winstdelingsregeling. Dat is mooi meegenomen!

Gemiddeld uurtarief copywriter

Volgens een onderzoek van Frank Watching vragen copywriters tussen de €40 en €95 per uur. Gemiddeld komt dat neer op €67,50 per uur. Volgens de Tarievenmonitor kwamen de uurtarieven €80 en €85 per uur het meeste voor in 2020. Alle bedragen zijn exclusief btw.

Houd er rekening mee dat je niet alles wat je als freelancer doet in rekening kunt brengen. Wat dacht je van alle tijd die je aan administratie, promotie, netwerken en opleidingen besteedt? Gemiddeld krijgt een freelancer copywriter 70% van zijn gewerkte uren betaald. Daar moet alles van betaald worden: belasting, pensioen, verzekeringen, ziektekosten, verlofdagen, vakantiegeld, noem maar op.

Gemiddelde woordprijs copywriter

De woordprijzen lopen enorm uiteen, van 2 cent per woord tot 40 cent per woord. Hoeveel je in dit geval verdient, hangt er vanaf hoelang je met een tekst bezig bent, of het een langdurige opdracht is of niet, en hoe moeilijk het onderwerp is.


Hoe kan ik gratis leren tekstschrijven?

blank

Als je een computer met internetverbinding hebt, kom je al een heel eind. Er zijn namelijk honderden blogs en video’s over het schrijven van goede teksten. Daarnaast zijn er allerlei creatieve oefeningen waarmee je leert schrijven. Want het toverwoord om goed te worden, is doen, doen, doen. Schrijfmeters maken. Om echt goed te worden in schrijven, moet je jouw teksten laten lezen. In eerste instantie kan dat natuurlijk gewoon door bekenden. Om het vak echt goed te leren beheersen, heb je feedback van een professional nodig.

Leren schrijven met het STAP-budget

Vanuit de overheid is er voor iedereen een budget om cursussen en workshops te doen. Ook op het gebied van tekstschrijven en copywriting. Met het STAP-budget krijg je een vergoeding tot €1000 voor een cursus naar keuze. Kijk vooraf even of de cursus die je wilt doen ook vanuit dit budget vergoed kan worden.

Schrijven als vrijwilliger

Beter leren schrijven doe je vooral door het héél veel te doen. Als je net begint, lukt het waarschijnlijk nog niet om er inkomsten uit te halen. Maar ondertussen kun je wel ervaring opdoen en aan je portfolio werken. Bijvoorbeeld door als vrijwilliger te schrijven voor de buurtkrant, een online platform of een goed doel. Terwijl je beter leert schrijven help je anderen.

Schrijfwebsites

Over het vak schrijven is al veel geschreven. Veel van die informatie is gratis te lezen via websites. Informatieve websites voor iedere copywriter of tekstschrijver, zijn:

  • Schrijvenonline.org: de website voor beginnende en gevorderde schrijvers die een boek willen schrijven. Hier worden ook oproepjes geplaatst voor schrijfclubs.
  • Schrijfvis.nl: een website van de ervaren schrijver Dennis Rijnvis. Dennis schrijft blogs, stuurt nieuwsbrieven en maakt podcasts met redacteuren en boekenschrijvers.
  • ColumnX.nl: een website voor en door column-schrijvers. Iedereen mag zich kosteloos inschrijven en een column insturen. Ook kun je reageren op bestaande columns en topics.

Feedback van vrienden en kennissen

Als copywriter schrijf je de teksten niet voor jezelf, maar voor de lezer. Dus is het belangrijk dat een lezer de tekst begrijpt en waardeert. Omdat je in het begin nog niet zo’n groot lezerspubliek zult hebben, helpt het om de teksten voor te leggen aan vrienden, familie en collega’s. Wat vinden zij van de tekst en waarom? Met welke aanwijzingen zou de tekst nog beter worden? De meeste mensen vinden het vast leuk om iets van je te lezen!


Conclusie

Copywriting is een geweldig vak voor iedere schrijver met een commerciële instelling. Met jouw vaardigheden help je bedrijven om hun producten en diensten onder de aandacht te brengen. Dat doe je met verschillende soorten teksten voor diverse online en offline kanalen.

Als copywriter heb je vele mogelijkheden voor je carrière: je kunt bij alle soorten bedrijven werken, in dienstverband of als freelancer. Wie goed is krijgt een mooi salaris of uurloon. Om beter te worden in tekstschrijven, kun je het beste een online cursus volgen. Dan krijg je vele tips en trucs waarmee jouw teksten snel vele malen beter worden. En met de feedback van een docent is jouw leercurve nog steiler!


foto auteur Anne von Gleich
Dit artikel is geschreven door Anne von Gleich

Anne is tekstschrijver en UX-specialist bij Tekstbureau Sans Plus. Ze schrijft over alles wat mensen bezighoudt: van persoonlijke ontwikkeling tot het maken van mooie reizen.


© IC.nl 2024 | Onderdeel van Dik B.V. | KvK 74390708 | Stationsplein 3, 8011 CZ te Zwolle | Privacy & Cookies