IC.nl bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie bij jouw inschrijving voor een cursus.
Communicatie is overal en gaat de hele dag door. Van gesprekken tot e-mails met bekenden en vreemden. Wie goed kan communiceren, zowel mondeling als schriftelijk, heeft er elke dag profijt van. En het goede nieuws is dat iedereen beter kan leren communiceren. Je hoeft je er alleen maar in te verdiepen en veel te oefenen. Met een cursus communicatie, ga je alvast sprongen vooruit. Op deze pagina lees je meer over leren communiceren en over de verschillende type cursussen die er zijn.
Tijdens deze nieuwe communicatiecursus van het NHA verbeter je jouw communicatieve vaardigheden vanuit huis. Je leert effectief communiceren in zakelijke situaties en in privésettings. Dus alles wat je leert, gaat hoe dan ook van pas komen. Het fijne van deze cursus is dat je persoonlijke begeleiding krijgt. Dat is maar goed ook, want omgaan met feedback en het stellen van vragen zijn belangrijke onderdelen van communiceren.
Het cursusprogramma bestaat uit de volgende onderdelen: communicatie, zelfinzicht, zelfreflectie en zelfontplooiing, assertiviteit, gespreksvoering, feedback geven en ontvangen, gedrag effectief beïnvloeden, onderhandelen, verzorgd taalgebruik, effectieve teksten en interculturele communicatie. Tijdens de cursus kom je te weten wat jouw communicatiestijl is en hoe je die van anderen herkent. Na het volgen van de cursus gaan gesprekken en het beantwoorden van e-mails je makkelijker af.
Bekijk de gratis proeflesZoek jij een cursus waarin je meer leert over communicatie én management? Zoals de naam al doet vermoeden, is de online opleiding Communicatie & Management dan een goede keuze voor jou. Jij herkent het belang van communicatie binnen een organisatie en weet tegelijkertijd dat het beter kan. Bij jouzelf, maar ook bij de collega’s en teams om je heen. Tijdens deze opleiding leer je hoe je bijdraagt aan een betere communicatie binnen je bedrijf. En met dit diploma op zak wordt het makkelijker om door te groeien, mocht je dat willen!
Je leert alles om de communicatie binnen een organisatie soepel te laten verlopen. Het studieprogramma wordt samengevat in de volgende thema’s: management & organisatie, public relations, bedrijfscommunicatie, marketing, projectmanagement & evenementenorganisatie. Het is dus een veelzijdige cursus voor iedereen die binnen een organisatie werkt.
Bekijk de gratis proeflesDroom je van een carrière als communicatiemedewerker? Of ben je het vak al ingerold en wil je jouw kennis verstevigen met een cursus? Kijk dan eens naar de online opleiding Communicatie Medewerker van het NHA. Hierin leer je hoe een organisatie zich naar buiten presenteert, wat je zoal communiceert en hoe dat aansluit bij het imago dat je als organisatie nastreeft. Na het volgen van deze opleiding, ben jij helemaal klaar voor de praktijk.
Tijdens de opleiding leg je een stevig fundament en ontdek je alles wat hoort bij de wereld van communicatie. Het studieprogramma bestaat uit de volgende thema’s: interne communicatie, strategie, opleiding in public affairs en communicatieadvies. Je legt dus een theoretische én praktische basis voor alle interne en externe communicatie van een bedrijf.
Bekijk de gratis proeflesWil jij graag werken in het bedrijfsleven, bij reclamebureaus of in de mediabranche? Dan is theoretische basiskennis van communicatie een absolute must. Tijdens de cursus NIMA Basiskennis Communicatie leer je alles wat je als professional zou moeten weten. Van het opstellen van een communicatieplan tot interne en externe communicatie. En het erkende NIMA-diploma dat je met deze cursus haalt, doet het erg goed op je cv.
Tijdens deze opleiding leer je alles wat je moet weten over communicatie. Je studeert zelfstandig, maar kunt voor inhoudelijke vragen altijd terecht bij je docent. Onderwerpen die voorbijkomen, zijn: de essentie van communicatie, ratio versus emotie, het stellen van de juiste vragen, verschil tussen interne & corporate communicatie, de positionering & marketingmix en de inzet van media. Daarnaast leer je waarom ‘content king’ is en wat dat inhoudt voor jouw (toekomstige) werk.
Bekijk de gratis proeflesCommunicatie speelt een sleutelrol in innovatie binnen een organisatie. Hoe doe je dat succesvol? Hoe leg je de link tussen alle betrokken partijen en wat moet je doen om waarde te creëren? Tijdens deze masterclass leer je om een communicatieplan gericht op innovatie te schrijven. Je bestudeert de theorie waar en wanneer je wilt en krijgt begeleiding van docenten uit de academische wereld. Daarnaast ga je naar een praktijkbijeenkomst waar je les krijgt van een ervaren docent die nog midden in het bedrijfsleven staat.
Je leert hoe je een communicatieplan schrijft voor een innovatie of voor innovatieve organisaties. Daarnaast leer je om sociale en digitale communicatiemiddelen in te zetten, marketingtools toe te passen, concepten te bedenken en te framen. Tot slot doe jij kennis op over de 4 C’s: Customer experience, Conversaties voeren, Content en Collaboraties.
Bekijk de gratis proeflesDit hbo-programma bereidt je voor op een baan als communicatieadviseur, campagnemedewerker of content manager. In negen maanden dompel jij je helemaal onder in de wereld van marketing & communicatie. Dit programma gaat diep op de inhoud in, maar duurt slechts negen maanden en heeft een studielast van 20 uur per week. Daardoor is het veel beter te combineren met een druk (werk)leven dan een volledige hbo-opleiding van 4 jaar.
Tijdens het hbo-programma Marketing & Communicatie leer jij om je doelgroep optimaal te bedienen. Door jouw inzet, verbetert de merkbekendheid en maak je klanten tot fans. Daarvoor gebruik je meerdere communicatietools en methodes. Ook leer je via verschillende kanalen te communiceren, waaronder social media. Een ander belangrijk onderdeel van dit programma, is het bedenken en uitvoeren van een communicatiestrategie.
Bekijk de gratis proeflesIn 36 maanden een bachelor communicatie volgen vanuit huis? Dat kan met deze bachelor van de NTI. Na afloop van de opleiding krijg je een NTI-certificaat communicatie, dat gelijkstaat aan 240 EC. Je kunt de studielast flexibel indelen, dat is een groot voordeel. Verder is deze opleiding breder dan de gemiddelde communicatiecursus. Onderwerpen als projectmanagement en multimediadesign zijn onderdeel van het studieprogramma.
Je kunt beter vragen, wat leer je níet. De opleiding bestaat uit vier fases. In de eerste fase leer je de kern van communicatie en branding. In de tweede fase krijg je les over PR, mediarelaties, storytelling en projectmanagement. Ook kies je en specialisatie. In de derde en vierde fase leer je hoe je een concept ontwikkelt en een communicatiestrategie ontwikkelt. Daarnaast krijg je les in adviesvaardigheden, planmatig werken en organiseren. In elke fase maak je opdrachten, je sluit af met een afstudeeropdracht.
Bekijk de gratis proeflesDe cursus Communicatie manager leid je op tot een breed inzetbare communicatieprofessional. Je krijgt kennis van alle onderdelen van communicatie, waardoor je het geheel goed kunt overzien. Communicatieadvies geven en samenwerken met andere communicatiemedewerkers gaan jou na het volgen van deze cursus makkelijker af. Als je slaagt voor het Open Boek-examen, krijg je een officieel erkend diploma waar je vele kanten mee op kunt.
Het cursusprogramma bestaat uit de onderdelen communicatietheorie, interne communicatie, externe communicatie, concerncommunicatie, relatiebeheer, communicatieonderzoek, communicatieplanning, marketingcommunicatie, media, e-commerce, social media, de pers, tekst en beeld, wetgeving en evenementen. Nadat je al deze kennis hebt vergaard, ben je helemaal klaar voor een carrière in de communicatie. Solliciteer op je favoriete functie of begin als zelfstandig ondernemer.
Bekijk de gratis proeflesSchrijf jij regelmatig brieven of e-mails vanuit de naam van een organisatie? Of verzorg je de correspondentie van je eigen bedrijf? Dan is het belangrijk dat je zakelijk en foutloos Nederlands kunt schrijven. De erkende cursus Zakelijke Correspondentie Nederlands helpt jou om schriftelijke bedrijfscommunicatie foutloos op te stellen. Na het volgen van de cursus weet jij alle spelling- en grammaticaregels weer én heb je een zakelijke schrijfstijl aangeleerd.
Je leert alles wat je nodig hebt om goed en foutloos te corresponderen. Van de vormgeving van een zakelijke brief, tot het opstellen van het doel van de brief en de opbouw van de brieftekst. Daarnaast krijg je uitgebreid les over het verband tussen zinnen en alinea’s, de juiste spelling van werkwoorden, spelling, grammatica, woordsoorten en meer. Je leert bovendien verschillende soorten brieven/e-mails schrijven. Van een uitnodiging, tot een argument of een nieuwsbrief.
Bekijk de gratis proefles
Professioneel leren communiceren, dat is het thema van deze cursus. Het is een zeer praktijkgerichte cursus op mbo-niveau, je hoeft geen speciale voorkennis te hebben. In drie manden leer je hoe je effectief én efficiënt communiceert met collega’s, klanten en andere partijen. Het gaat om schriftelijke en mondelinge communicatie. Na een succesvolle afronding van de cursus, ontvang je het LOI-diploma communicatie.
De cursus behandelt vier onderdelen van communicatie: inleiding communicatie, communicatie in organisaties, schriftelijke communicatie en mondelinge communicatie. Na afloop van de cursus kun jij collega’s nog beter helpen bij het opstellen van rapporten, het uitwerken van het communicatiebeleid en het verzorgen van bedrijfsinformatie. Goed om te weten: deze cursus is onderdeel van de erkende mbo-opleiding Medewerker marketing en communicatie. De lessen die je krijgt zijn dus van hoge kwaliteit en je hebt de mogelijkheid om verder te leren.
“Beelden zeggen soms meer dan duizend woorden.” En zo is het maar net. In het korte hbo-programma Visuele communicatie, leer je om tekst en beeld bewust in te zetten en op elkaar af te stemmen. Je krijgt inzicht in de bestaande theorieën en leert om in de praktijk de juiste keuzes te maken. De opgedane kennis komt van pas in bijna elke communicatiefunctie. De opleiding duurt slechts twee maanden en is onderdeel van de hbo-bachelor Communication and Multimedia Design.
Tijdens dit korte programma leer je om tekst en beeld doelbewust in te zetten. Je let hierbij op allerlei elementen, waaronder beeld, typografie, compositie en kleur. Tijdens het programma leer je bestaande ontwerpen ontleden en om concepten zelf om te zetten in een geschikte uitwerking. Je kunt de lessen zowel klassikaal of vanuit huis volgen.
Met de mbo-basisopleiding Medewerker marketing en communicatie leer je in korte tijd de basis van het vak. Je krijgt les over bijvoorbeeld marketing, bedrijfskunde, communicatie, presenteren en projectmanagement. Daarnaast krijg je een goed beeld over hoe het is om in deze branche te werken. De theorie leer je vanuit huis, voor de praktijk kom je naar de praktijkdagen. Daar oefen je je vaardigheden onder begeleiding van een ervaren docent.
Je leert alle basiskennis die je nodig hebt om als marketing- en communicatiemedewerker aan de slag te gaan. De modules die je gaat volgen, zijn: computervaardigheden, basiskennis marketing, onderzoek en planvorming, professionele communicatie, bedrijfseconomie en het opzetten van marketing- en communicatieactiviteiten. Elke module rond je af met een examen of eindopdracht. Na afloop ontvang je het LOI-diploma mbo-basisopleiding marketing en communicatie. Je kunt ervoor kiezen om hierna de volledige mbo-opleiding te volgen, dan krijg je vrijstellingen.
Er bestaan meerdere soorten communicatiecursussen. Elke cursus legt de focus net weer op een ander onderwerp. Hieronder en overzicht van welke soorten communicatie je kunt leren.
De kern van effectief communiceren is dat je met een boodschap een bepaald doel bereikt. Als je goed weet hoe dit moet, kost het je minder moeite. Tijdens een cursus leer je hoe je met de juiste communicatie zo snel mogelijk je doel voor elkaar krijgt.
Als communicatiemedewerker heb je uiteenlopende taken. Afhankelijk van je functie, kan je communicatie voor websites, social media, brochures en persberichten maken. Het kan ook zijn dat je een communicatiestrategie- of planning maakt. Tijdens de cursus leer je alles over de mogelijke taken van dit beroep.
Zakelijk communiceren gaat over communicatie op de werkvloer. Het kan gaan om communicatie met directe collega’s, een teamvergadering, een beoordelingsgesprek of salesgesprekken met mogelijke klanten. Tijdens de cursus is er aandacht voor gesproken en geschreven communicatie, omdat er in het zakenleven veel gemaild en gechat wordt.
Communicatie en marketing gaan hand en hand. In de praktijk werken marketeers en communicatiemedewerkers vaak samen aan campagnes en andere bedrijfsuitingen. Het helpt dus als je als communicatiemedewerker verstand hebt van marketing, en andersom. Met een cursus communicatie en marketing leer je beide kanten kennen.
Als manager sta je voortdurend in contact met anderen. Je stuurt meerdere mensen aan, soms zelfs meerdere teams. Bovendien overleg je regelmatig met andere managers en ga je in gesprek met grote klanten. Je moet kunnen motiveren, coachen, overtuigen en geruststellen. Het is maar net wat de situatie van je vraagt. Tijdens een cursus communicatie als manager versterk je jouw communicatieve vaardigheden als leidinggevende.
Dit hele artikel gaat over communicatie in het Nederlands, maar hoe zit het met alle andere talen? In een andere taal communiceren vraagt om unieke kennis van de taal en van het land. Op IC.nl bieden we daarom tientallen taalcursussen aan waarmee je de taal naar keuze leert. Bij de cursussen die we vergelijken, leer je de vaardigheden luisteren, spreken, schrijven en lezen. Daarnaast krijg je informatie over de lokale gebruiken en gewoonten, zodat je beter begrijpt hoe de cultuur in elkaar zit. Dat is handig, want Nederlanders communiceren erg direct en dat valt niet in elke cultuur in goede aarde.
In een communicatiecursus leer je om beter te communiceren. Het kan dan zowel om mondelinge als schriftelijke communicatie gaan. Ook verschilt het per cursus in welke context de lessen plaatsvinden: algemeen, privé of juist op de werkvloer? Hieronder vind je een overzicht met de onderwerpen die in veel communicatiecursussen terugkomen. Het precieze programma verschilt per cursus, dus neem die informatie mee in het vergelijken van de cursussen.
De meeste cursussen starten met een introductie waaruit blijkt hoe belangrijk communicatie is. Dat weet je natuurlijk al, maar toch is het goed om hier nog even bij stil te staan. Je leert wat de officiële definitie van communicatie is en wat er gebeurt bij zogeheten ‘miscommunicatie’. Een mooie inhoudelijke opfrisser en tegelijkertijd groet motivatie om verder te gaan met de cursus.
Verbale communicatie, non-verbale communicatie, vocale communicatie, para-linguïstische communicatie en zo gaat het lijstje met verschillende soorten communicatie nog wel even door. Daarnaast zijn er nog vormen van communicatie die zijn gekoppeld aan een doel. Informeren, onderwijzen, entertainen, inspireren, overtuigen et cetera. Tijdens een cursus leer je welke soorten communicatie er zijn en hoe je deze op de juiste manier inzet.
Tijdens een cursus communicatie krijg je inzicht in hoe je zelf communiceert. Ook moet je beoordelen hoe je vindt dat anderen communiceren. De manier waarop je communiceert, bepaalt namelijk hoe de gesprekspartner jou ervaart en beoordeelt. Andersom geldt dat net zo. Je leert om communicatiegedrag bij anderen te herkennen en hierop te anticiperen.
Je kunt de manier van communiceren groeperen in een communicatiestijl. Er zijn vier bekende soorten communicatiestijlen: de beschouwende communicatiestijl, de directieve communicatiestijl, de expressieve communicatiestijl en de coöperatieve communicatiestijl. Je leert wat deze stijlen inhouden en om op basis van de situatie de juiste stijl uit te kiezen.
In de meeste cursussen communicatie is gespreksvoering een belangrijk onderdeel. Want gesprekken, die hebben we de hele dag door. Het begint ‘s ochtends bij het ontbijt al, met je gezin of misschien via WhatsApp of Facebook. De rest van de dag is gevuld met gesprekken: op school, op je werk, bij het boodschappen doen, met vrienden en familie bijpraten.
Tijdens de module gespreksvoering leer je hoe je een gesprek bewust voert. Je leert bepalen wat voor doel jouw gesprek dienst: wil je kennis delen, iemands gedrag beïnvloeden of empathie tonen voor een situatie? Daarnaast leer je welke gesprekstechnieken er zijn om het gesprek succesvol(ler) te laten verlopen. Natuurlijk hoef je deze kennis niet op elk gesprek over koetjes en kalfjes toe te passen, maar het helpt je wel om – in algemene zin – een betere gesprekspartner te worden.
De grote tegenhanger van mondelinge communicatie, is schriftelijke communicatie. Per dag gaan er tientallen appjes, e-mailtjes en/of brieven de deur uit. Of het nu zakelijk of privé is: je wilt graag dat de boodschap in één goed overkomt. Zonder dat je uren zit te schrijven.
Tijdens de bedoeling geschreven/ schriftelijke communicatie, leer je hoe je een geschreven boodschap goed opstelt. Je leert om vooraf het doel vast te stellen, het communicatiemiddel te bepalen en om een passende boodschap op te stellen. Hierbij is bijvoorbeeld aandacht voor de structuur van het geschreven stuk en de schrijfstijl die je hanteert.
Cursussen communicatie zitten bomvol tips die je in je dagelijkse leven kunt gebruiken. Het maakt niet uit welke cursus je precies kiest: altijd krijg je tientallen tips om beter te communiceren. Bij de meeste cursussen krijg je, naast theoretische kennis, ook de kans om de tips in de praktijk te oefenen. Bijvoorbeeld door opdrachten in te leveren bij je docent. Of om samen met klasgenoten en de docent te oefenen tijdens een Praktijkdag.
Zoals je eerder kon lezen, kun je verschillende soorten communicatie leren. De tijdsduur van een cursus is beperkt, daarom is het onmogelijk om alle soorten in één keer te leren. Bedenk je daarom vooraf waar jouw interesse naar uit gaat. Digitale communicatie, waarbij je leert welke digitale kanalen er zijn en hoe je binnen deze kanalen communiceert? Zakelijke communicatie, waarin je je op de werkvloer beter leert uitdrukken of toch een bijscholing in correct Nederlands?
Denk vooraf over deze vraag na en kies voor een cursus met de specialisatie die je wenst.
De communicatiecursussen die we hebben vergeleken, kosten tussen de €99 en €319. Gemiddeld kost een communicatiecursus zo’n €200. De studieduur loopt uiteen van 2 maanden tot ongeveer 8 maanden, afhankelijk van welke cursus je kiest. Om uit te rekenen welke cursus het goedkoopste is, kun je het maandbedrag uitrekenen. Dat doe je door het totaalbedrag door de studieduur te delen.
Op deze pagina staan enkele erkende communicatieopleidingen. De meesten zijn onderdeel van een hbo-studie of mbo-opleiding bij een erkend opleidingsinstituut. Zo’n opleiding duurt langer dan een cursus en gaat dieper in op de onderwerpen. Daarnaast is het certificaat of diploma dat je behaalt, meer waard voor op je cv. Er hangt echter een hoger prijskaartje aan: €249 voor een verkort hbo-programma en €7738 voor een volledige bachelor communicatie.
Met de STAP-subsidie krijg je van de overheid €1000 vergoed voor een opleiding of cursus naar keuze. Op voorwaarde dat de opleiding in aanmerking komt voor de subsidie. Op deze pagina staan meerdere communicatiecursussen met STAP-subsidie. Bij cursussen onder de €1000, betekent het dat je de cursus gratis kunt volgen. Bij cursussen boven de €1000 moet je de rest zelf bijleggen.
Beter leren communiceren? Daar kan je gelijk mee beginnen, ook zonder cursus! Hieronder 10 algemene tips die jou tot een betere gesprekspartner maken.
Iedereen wil het gevoel hebben dat ze gehoord worden. Écht gehoord. Luister dus goed wat iemand te zeggen heeft, zonder diegene in de reden te vallen of dingen in te vullen. Stel vragen om een beter beeld van de situatie te krijgen en misverstanden te voorkomen. En heb een gesprek tegelijk: de ander verdient jouw onverdeelde aandacht.
Je kunt nog zo goed op je woorden letten, je lichaamstaal spreekt meestal boekdelen. Zo zijn emoties vrij makkelijk van je gezicht af te lezen (en van die van anderen). Daarnaast zegt je lichaamshouding veel. Gekruiste armen bijvoorbeeld, geven een gesloten houding weer. Oogcontact daarentegen, geeft aan dat je betrokken bent.
Ben je van nature een flapuit? Dat levert vaak grappige situaties op, en mensen zullen je er vast om kunnen waarderen, maar pas hier wel mee op. Vaak is het beter om even te pauzeren voordat je iets zegt, en niet zomaar het eerste roept dat in je opkomt. Hier komt de bekende regel “Tel eerst even tot tien als je boos bent” vandaan.
Of je iemand al jaren kent of pas ontmoet: het maakt nogal uit voor je manier van communiceren. Ook pas je de taal die je gebruikt aan op je gesprekspartner. Als je het tegen een kind hebt, gebruik je ongetwijfeld andere woorden dan als je met een collega in gesprek bent. Probeer woorden te gebruiken die beide gesprekspartners kennen.
Je boodschap komt het beste over als deze kort is, en toch genoeg informatie bevat. Zeggen wat nodig is, zonder te verzanden in details of – het tegenovergestelde – belangrijke details achterwege te laten. Het is een hele kunst om kort maar krachtig te communiceren, tijdens een cursus ga je hiermee oefenen.
Een appje, mailtje of reactie op social media: ze zijn verstuurd voor je er erg in hebt. Lees het bericht altijd nog even na op spel- en grammaticafouten. Over het algemeen nemen mensen een foutloos bericht serieuzer. Check daarnaast of de boodschap die je voor ogen had, goed gedekt is in het bericht.
In sommige situaties werkt het veel beter om de telefoon te pakken. Tien keer heen en weer mailen om informatie boven tafel te krijgen, kost veel tijd. Bellen is dan een stuk efficiënter Verder zijn er onderwerpen die je gewoonweg beter via de telefoon kunt bespreken. Ook als je veel te vertellen (of te vragen) hebt, werkt bellen beter.
Deze tip is vooral handig voor mensen die regelmatig in een vergadering zitten. We moeten op een dag zoveel informatie verwerken, dat het onmogelijk is om alles uit vergaderingen te onthouden. Maak aantekeningen van de belangrijkste punten en verstuur na afloop een follow-up e-mail. Alternatief: stel vooraf een notulist aan.
Glimlachen is ontzettend belangrijk – zelfs als je aan het telefoneren bent. Het klinkt gek, maar het is psychologisch bewezen dat de gesprekspartner dat kan ‘horen’. Bovendien zendt de glimlach een seintje naar je hersenen, waardoor je je écht positiever voelt. Verder reageren mensen over het algemeen positiever op mensen die vaak lachen.
Een beetje cliché, maar o zo belangrijk. Behandel anderen met respect en behandel anderen als jouw gelijke. Praat mensen niet naar beneden, doe niet alsof ze dom zijn, doe geen aannames et cetera. Bedenk hoe je graag behandeld zou willen worden en geef het goede voorbeeld aan anderen.
Als je twijfelt welke communicatiecursus bij jou past, helpt het om je persoonlijke doel te definiëren. Wil jij bijvoorbeeld beter presteren op je werk? Dan is een cursus zakelijke communicatie de beste keuze. Maar als je op zoek bent naar een cursus die je bij wijze van spreken helpt om beter met de buren te kunnen overleggen, dan is een brede cursus beter. Heb je vooral moeite met het foutloos opstellen van correspondentie? Kies dan voor een cursus die zich focust op schriftelijke communicatie inclusief spelling en grammatica. Wat voor jou de beste cursus is, hangt dus af van je persoonlijke doel.
Beter leren communiceren kan gewoon vanuit huis, met YouTube, boeken, podcasts en oefenen. Begin vandaag nog met onderstaande tips.
Probeer de tips die je tegenkomt zo snel mogelijk toe te passen. Communiceer met aandacht en reflecteer op jouw eigen acties én de reacties die je krijgt. Als je dit tijdens je werk oefent, zou je jouw leidinggevende of een collega om feedback kunnen vragen. Het is spannend, maar de meeste werkgevers vinden het enorm positief om te zien dat je aan je communicatie skills werkt.
Communiceren kun je leren! Er zijn tientallen cursussen in alle prijsklassen. Sommige cursussen zijn zelfs helemaal gratis vanwege het STAP-budget. Het mooie is dat communicatie altijd en overal aanwezig is. Wat je tijdens de cursus leert, kun je dus de rest van je leven gebruiken. Naast cursussen kun je leren communiceren met zelfstudie.