IC.nl bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie bij jouw inschrijving voor een cursus.
Social media, het is overal! Instagram, Facebook, YouTube en andere platforms bieden veel kansen. Tegelijkertijd staat het vol content. Hoe zorg je dat jouw post opvalt tussen alle anderen? Tijdens een cursus social media leer je alles wat je nodig hebt om je online zichtbaarheid te vergroten. Bekijk alvast wat tips en vergelijk de beste online cursussen social media. Zowel geschikt voor beginners als bedrijven.
Hoe kan social media je helpen om je bedrijf te laten groeien? Welke kanalen moet je gebruiken en hoe zet je ze effectief in? In deze cursus leer je ontzettend veel over de verschillende aspecten van sociale media. Na deze cursus kun je social media effectief inzetten en kun je jouw bereik naar consumenten én bedrijven vergroten. De cursus is praktisch en door iedereen te volgen.
Het studieprogramma begint met lessen over psychologie, sociologie en deeleconomie. Ook leer je wat de invloed van de organisatie en de cultuur op social media is. Daarna leer je om een marketingstrategie te maken, inclusief een protocol, doelen en conversie. Andere onderwerpen die aan bod komen zijn: campagnes maken, contentmarketing, social media tools, monitoring, analyse, engagement en likeability. Het hele studieprogramma vind je via de link.
Bekijk de gratis proeflesWil je leren hoe je de online zichtbaarheid vergroot met social media? Ben je benieuwd hoe mediakanalen werken en wat de mogelijkheden zijn? Dan past deze cursus vast en zeker bij jou. De cursus een gedegen voorbereiding op het vak: van de strategie, tot de analysetools. Na deze cursus kun je jouw producten of diensten online laten opvallen en je bedrijf nog meer laten groeien. Natuurlijk kun je jouw kennis ook inzetten in loondienst of als freelancer.
Tijdens deze cursus doe je uitgebreide inhoudelijke kennis op over de mogelijkheden van sociale media. Je leert onder andere hoe je social media inzet, hoe je blogberichten schrijft en hoe je analysetools gebruikt. Wat deze cursus uniek maakt, is dat je les krijgt over je toekomstmogelijkheden. Word bijvoorbeeld social media expert in loondienst of start je eigen business.
Bekijk de gratis proeflesOm een goede social media-strategie te maken, is kennis nodig. Met dit hbo-programma doe je in drie maanden diepgaande kennis op. Je leert hoe je social media zo effectief mogelijk in kunt zetten. Voor je eigen bedrijf, voor een bedrijf waarvoor je werkt of voor collega’s die jouw hulp nodig hebben. Een waardevolle bijscholing voor iedereen die in de marketing of communicatie werkt (of wil werken).
Je leert alle ins en outs van social media. Het programma is een onderdeel van de erkende hbo-bachelor communicatie. Met NTI studeer je waar en wanneer je maar wilt. Wat dit programma uniek maakt, is de gratis praktijkdag. Tijdens deze dag kom je samen met studenten en docenten om te werken aan je eigen social mediaplan. Samen brainstorm je over mogelijke verbeteringen.
Bekijk de gratis proeflesBen jij overtuigd van YouTube als hét social media-kanaal om inkomsten mee te genereren? Met de cursus YouTube Cash Cow ga je precies leren hoe je dat doet. De persoon achter de cursus heeft is in vier maanden gegroeid naar 150.000 dollar inkomen, al geeft het natuurlijk geen garantie voor jouw eigen inkomsten. Maar het is wel een fijn idee om het vak via zo’n succesvolle YouTuber te leren.
Je leert om een succesvol YouTube-kanaaal op te zetten waar je geld mee kunt verdienen. De docente, Jelline, laat je precies zien met welk kanaal ze dit heeft gedaan. Ze onthult strategieën die ze heeft gebruikt, jij bent vrij om die van haar te kopiëren. In 100 lessen word je een echte YouTube-expert! En je hebt levenslang toegang tot de lessen, dus er zit geen haast achter het afronden van de cursus.
Bekijk de gratis proeflesBinnen 10 weken €10.000 verdienen door viraal te gaan op TikTok? Dat leer je tijdens de online workshop van de Viral Academy. Je komt te weten hoe je met 60 minuten per dag een winstgevend TikTok-kanaal opstart, met elk soort video. Volgens deze academie, is een carrière voor TikTok namelijk voor iedereen weggelegd. Ook voor mensen die zichzelf niet creatief, knap of interessant vinden. Het platform biedt zoveel kansen om online geld te verdienen, en deze cursus vertelt jou hoe dat moet.
Je leert hoe je een TikTok-inkomen genereert naast je werk of studie. Dat leer je aan de hand van 60+ leerzame en duidelijke video’s. Hierin vertelt de succesvolle TikTokker Sophia Meijer met welke technieken zij in een jaar van 0 naar 100.000 volgers ging. Als cursist mag jij de strategieën en technieken kopiëren om zelf succesvol op TikTok te worden. Niet alleen is het de enige Nederlandstalige online cursus TikTok, het is ook nog een waarbij je in een sneltreinvaart alles leert wat je nodig hebt om succesvol te worden.
Bekijk de gratis proeflesMet deze cursus leer je om omzet te halen uit je Instagram-account. Leer om je ambities waar te maken en om van volgers klanten te maken. Meer dan 800 ondernemers gingen je al voor. Als je deze cursus volgt, dan kun je kiezen of je het alleen doet of samen met de community. Bij die tweede optie, krijg je toegang tot Q&A’s, workshops en expert masterclasses.
Tijdens deze cursus leer je alles wat je nodig hebt om professioneel Instagrammer te worden. Je leert volgers aantrekken, volgers omzetten in betalende klanten, interactie te generen en een krachtige feed met mooie foto’s te maken. Dit allemaal zal uiteindelijk leiden tot meer naamsbekendheid én meer inkomsten. Hoe je dat leert? Door toegang te krijgen tot het stappenplan van Nies Cools, die zelf een succesvolle Instagrammer is.
Bekijk de gratis proeflesZie jij een toekomst als social media manager voor je? Liefst bij een grotere organisatie of een corporate? Met dit hbo-programma social media management doe je in drie maanden tijd de juiste kennis op. Na het afronden van dit programma, ben je in staat om communicatie-, marketing- en pr-strategieën te maken. Dit programma is onderdeel van de hbo-bachelor commerciële economie.
De vraag die centraal staat in deze opleiding, is: hoe kun je media als Instagram, Facebook en YouTube effectief inzetten in je marketing- of communicatiestrategie? Je maakt kennis met de verschillende kanalen en hun effecten. Ook leer je hoe je social media-uitingen moet monitoren en analyseren. Na deze cursus ken je aantoonbare social media management kennis op hbo-niveau. Als je hiernaar doorstroomt naar hbo commerciële economie, krijg je vrijstelling.
Tijdens een cursus social media leer je over de strategie, effecten en analyse van social media. Je kunt een brede cursus volgen waarin je alle platforms leert kennen, of voor een gespecialiseerde cursus kiezen.
Je weet natuurlijk in grote lijnen wel welke social media-kanalen er zijn. Alleen wat het verschil precies is? Dat leer je tijdens de cursus. Daarnaast leer je per kanaal kennen wat de mogelijkheden zijn. Je ontdekt nog meer manieren om je online zichtbaarheid te vergroten.
Wanneer besluit je iets op LinkedIn te zetten en wanneer bewaar je het voor de nieuwsbrief? Moet een bericht op alle kanalen tegelijk, of moet dat juist afgewisseld worden? Als je net begint met social media, zit je vol vragen. Tijdens een cursus krijg je de antwoorden.
Social media is niet een kwestie van af en toe wat plaatsen. Succesvolle social media marketeers maken hier een doordachte strategie voor. Tijdens een cursus leer je waarom een strategie zo belangrijk is. Uiteraard leer je hoe een strategie eruitziet en hoe je er zelf een kunt maken.
Je strategie is uitgerold en de eerste berichten staan online! En nu? Om nog succesvoller te worden met je posts, moet je ontdekken wat goed en minder goed werkt. Tijdens de cursus leer je waar je de prestaties van je post kunt bekijken en wat je vervolgens met die informatie kunt doen.
Social media is een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van een bedrijf. Tijdens een cursus social media, leer je hoe de kanalen die je inzet onderdeel uitmaken van je algehele online marketing strategie. Vind je het leuk om wat breder opgeleid te worden dan social media alleen? Kijk dan eens bij onze cursussen online marketing.
Dat verschilt per cursus. De meeste cursussen schenken in elk geval aandacht aan Facebook en Instagram, dat zijn nog steeds de populairste social media platforms.
Maar er is steeds meer aandacht voor het snelgroeiende TikTok. Zo veel aandacht zelfs, dat hier aparte TikTok-cursussen voor ontwikkeld zijn.
Een ander platform waar je je in kunt specialiseren, is YouTube. Als je dat goed beheerst, is het een goede inkomstenbron. Bekijk onze YouTube-cursussen om erachter te komen of dat wat voor jou is!
Nadat je een cursus social media hebt gevolgd, heb je waardevolle kennis opgedaan. Deze kennis kun je op verschillende manieren inzetten. Hieronder zetten we 10 gave dingen die jij met je social media diploma kunt doen:
Een online cursus social media kost gemiddeld €975 voor een studieduur van 3 maanden. De goedkoopste cursus op deze pagina is €339 voor een brede beginnerscursus van het NHA. De duurste cursus op deze pagina is een gespecialiseerde YouTube-cursus voor €1997.
Wist je dat het mogelijk is om de cursus gratis te volgen? Dat kan op twee manieren. Ten eerste kun je een keer per jaar een STAP-subsidie van €1000 aanvragen waarmee je de cursus kunt betalen. Op deze pagina zie je meerdere cursussen die met STAP vergoed kunnen worden. Ten tweede zou je jouw werkgever kunnen vragen om de cursus te vergoeden. Bijvoorbeeld als onderdeel van je persoonlijk ontwikkelplan.
Social media marketing is een manier om je online zichtbaarheid te vergroten en je bedrijf te laten groeien. Hieronder geven we vier redenen waarom het zo belangrijk is.
Social media marketing is dé manier om je naamsbekendheid te vergroten. Als jouw berichten in de smaak vallen bij mensen, dan zouden dat wel eens jouw nieuwe klanten kunnen worden. Het kost tijd, maar het is de moeite zeker waard!
Bestaande klanten zijn minstens zo belangrijk als nieuwe klanten. Zij zijn jouw fan en helpen jou. Niet alleen door dingen te kopen, maar ook door over jouw bedrijf te praten. Misschien maken ze zelf wel een social media-post over een product of dienst waar ze erg enthousiast over zijn.
Helaas zijn klanten niet altijd even loyaal. Sommigen hoppen van de ene aanbieding naar de andere. En als iemand al een poosje niets bij je gekocht heeft, zouden ze je zomaar kunnen vergeten. Social media is dan een goede manier om op de radar te blijven bij je klanten.
In marketing maken we onderscheid tussen paid, owned and earned media. Dat betekent content waar je voor hebt betaald, content die van jezelf is en content die anderen over je schrijven. Over die eerste twee vormen van media heb je controle, over de derde niet. Social media is typisch een vorm van media waar je wél controle over hebt. Maak er slim gebruik van!
Social media is een startpunt naar andere kanalen van je bedrijf. Vanuit een account kun je volgers laten inschrijven voor je nieuwsbrief of naar je website laten gaan. Dankzij social media ben je op alle kanalen aanwezig en kun je een verpletterende indruk op je klanten maken.
Het fijne van social media, is dat het zo toegankelijk is. Mensen plaatsen zonder na te denken een hartje bij jouw foto, waardoor je in kan schatten of het in de smaak valt. Ook plaatsen sommige mensen reacties onder berichten, waar je als bedrijf op kunt reageren. Grotere bedrijven bieden zelfs klantenservice via social media aan. Dan maak je het de klant al helemaal makkelijk! Het kost echter wel erg veel tijd om dit bij te houden.
Sociale media marketing kan enorm krachtig zijn voor je bedrijf. Als je hier op de juiste manier gebruik van maakt, kan je klantenbestand flink groeien. Hier is echter wel tijd, aandacht en kennis voor nodig. Soms zelfs geld – bijvoorbeeld in het geval van een gesponsord bericht of het aannemen van een social mediamedewerker. Twee keer per week een foto met collega’s op Facebook zetten gaat je echt niet verder brengen. Het beste kun je een specifieke strategie over alle kanalen (laten) maken en je content volgens een herkenbare huisstijl opmaken. Meer hierover leer je tijdens een cursus.
Samenwerken met influencers kan goed werken, maar je moet wel doordacht te werk gaan. Mensen zijn steeds gevoeliger voor advertenties en prikken hier snel doorheen. Iemand moet een social media advertentie oprecht leuk vinden om door te klikken naar jouw website of product/dienst. Een goede voorbereiding is dus het halve werk.
Op deze website zie je een superhandig overzicht met do’s en don’ts. Voordat je een samenwerking start, is het goed om dit lijstje er voor jezelf nog eens bij te pakken. Je hebt namelijk maar een kans om een eerste indruk te maken!
Om social media manager te worden, is het belangrijk dat je over de juiste kennis beschikt. Denk hierbij aan een hbo-opleiding communicatie of een cursus die goed staat aangeschreven. Soms worden social media managers aangenomen op basis van ervaring. Heb jij bijvoorbeeld een succesvol social media-account? Dan is dat een manier om te laten zien dat je weet wat je moet doen om een account te laten groeien. Het is daarbij wel nodig dat je de vertaalslag naar een ander bedrijf kunt maken. Elk bedrijf heeft natuurlijk eigen producten, diensten, klanten en een andere tone-of-voice. Je moet je in een nieuwe doelgroep kunnen inleven en daar je strategie op aanpassen.
Volgens de Nationale Beroepengids, kun je als social media manager €4500 bruto per maand verdienen. Als je net begint, dan is dit bedrag gemiddeld €2500. Gemiddeld is het maandsalaris van een social media manager €3500. De hoogte van je salaris hangt af van je ervaring, je diploma en het bedrijf waar je werkt. Soms heeft de branche ook nog invloed op de hoogte van je salaris.
Jezelf social media aanleren is superleuk en er zijn honderden manieren om dat te doen. Naast dat je tijd op social media spendeert, zijn er allerlei boeken, filmpjes en nieuwsbrieven die je kunt gebruiken. Hieronder zetten we alvast wat tips op een rij zodat je vandaag nog kunt beginnen.
Dit is een open deur, toch onderschatten mensen dit. Om social media goed te begrijpen, is het nodig om zelf veel tijd op social media door te brengen. En dan hebben we het niet over gedachteloos scrollen door de feed van een onbereikbare celebrity. Nee, we hebben het over doordacht social media gebruiken. Bedrijfsprofielen vergelijken, analyseren waarom bepaalde berichten veel interacties hebben, kijken hoe alle functionaliteiten werken. Want sociale media ontwikkelt zich snel: als je er een poosje niet op zit, ben je niet meer op de hoogte van de nieuwste features en trends.
Social media is een geweldige kans om je bedrijf te laten groeien. Kennis over social media is daarnaast een veelgevraagde vaardigheid bij werkgevers. Hoewel er honderden bronnen zijn om kennis op te doen, werkt een (online) cursus of opleiding toch echt het beste. Dan bouw je de kennis stap voor stap op en krijg je na afloop een diploma of certificaat. Dankzij het STAp-budget is het zelfs mogelijk om een gratis cursus social media te volgen. Alvast veel plezier en succes gewenst!