IC.nl bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie bij jouw inschrijving voor een cursus.
Wie zich met online marketing bezighoudt, ontkomt niet aan Google Analytics. Met deze gratis tool kun je alle online activiteiten van je website volgen en bekijken. Maar om er echt profijt van te hebben, moet je wel weten hoe het werkt! In dit artikel lees je wat Google Analytics inhoudt en wat de beste cursussen zijn om met dit programma te leren werken.
Wil je in een maand tijd leren om Google Analytics te gebruiken? Dan is deze cursus van NTI een goede keuze. Je kunt elke dag van het jaar beginnen en na afronding van de cursus kosteloos een certificaat aanvragen. Mocht je de smaak helemaal te pakken hebben, dan zijn er nog interessante vervolgopleidingen zoals SEA of SEO. Dankzij de STAP-subsidie, is deze opleiding gratis te volgen.
Bij de Google Analytics cursus begin je met het aanmaken en inrichten van je account. Daarna leer je stapsgewijs hoe je rapporten aanmaakt en analyseert en wat je af kunt leiden uit online bezoekersgedrag. Daarnaast krijg je uitgebreide informatie over conversies, het downloaden van content en het stimuleren van aankopen. Na afloop weet jij hoe je een website optimaliseert met behulp van Google Analytics!
Bekijk de gratis proeflesVanuit huis een ster worden in Google Analytics? Met deze professionele thuiscursus van De Ondernemersschool NHOC gaat het je lukken. Tijdens de cursus leer je om je website te verbeteren met behulp van statistieken en een campagne op te zetten. Je krijgt daarbij les van een docent die in de online marketing werkt, dus de begeleiding is super.
Deze cursus bestaat uit de modules theorie, vaardigheden en skills en toekomstmogelijkheden. Je leert inhoudelijk wat Google Analytics is en wanneer je het in kunt zetten, maar je oefent dus ook gelijk in hoe je het toe kunt passen. Tot slot gaat de cursus in op alle toekomstmogelijkheden die de Google Analytics-kennis jou biedt. Kortom, dit is een hele volledige cursus voor een zachte prijs.
Bekijk de gratis proefles
De opleiding Big data marketing is interessant voor iedereen die zich wil specialiseren in big data. Je krijgt de nieuwste inzichten over big data en analytics, zodat je jouw marketingkennis naar een hoger niveau brengt. Het verzamelen van data, het beveiligen van data en het analyseren van data: na deze cursus weet jij precies waar je moet beginnen. Volg deze cursus gratis met het STAP-aanmeldbewijs!
De opleiding bestaat uit de volgende modules: waarde creëren met big data analytics (waaronder Google Analytics), databronnen en data-integratie, klantprivacy en gegevensbeveiliging, analytics, data visualisatie en big data competenties. Na afloop kun je examen doen en een officieel diploma behalen. Met dit diploma onderscheid je jouzelf gelijk van andere marketing sollicitanten!
Bekijk de gratis proeflesData Driven Contentmarketing is een nieuwe opleiding van NAH. Te vaak doen bedrijven maar wat, en analyseren ze achteraf wat het heeft gedaan. Hoe gaaf zou het zijn als je op basis van data al weet welke content je moet gaan maken? Tijdens deze cursus leer je om dat in te schatten. Het is de ideale cursus voor mensen die naast Google Analytics, ook geïnteresseerd zijn in het maken en optimaliseren van content. Met het STAP-budget is deze cursus gratis te volgen.
De helft van het cursusprogramma gaat over alles wat analytics te maken heeft. Van de klassieke manier om naar data te kijken, tot de nieuwste big data-inzichten. Google Analytics is hier natuurlijk een belangrijk onderdeel van. De andere helft van het cursusprogramma richt zich op contentstrategie, contentplanning, SEO en SEA, schrijven voor het web en meer.
Bekijk de gratis proeflesDit is een uitgebreide cursus rondom zoekmachinemarketing. Naast Google Analytics, kom je veel te weten over SEA (Search Engine Advertising). Daarnaast is er een module SEO zodat je de organische vindbaarheid van je website ook kunt stimuleren. ook alles te weten over SEO en webanalyse. Qua niveau is deze cursus vergelijkbaar met NLQF 5 (een Associate degree op hbo-niveau). Het is een goede voorbereiding voor de hbo-opleiding Communication and Multimedia design.
In drie modules leer je alles over zoekmachinemarketing. De modules zijn SEO, SEA en webanalyse. Per module volg je een aantal lessen waarin je de theorie en de praktijk leert. Na het afronden van de cursus krijg je een LOI-diploma zoekmachinemarketing, waarmee je een streepje voor hebt bij potentiële werkgevers.
Je bent vast bekend met het oude gezegde: meten is weten. Dat betekent dat je door kwantitatieve gegevens, zoals cijfers en data, pas een goed beeld van de situatie krijgt. Voor een website betekent het dat je pas met statistieken kunt weten hoe goed je website presteert. Hieronder staan de belangrijkste voordelen die Google Analytics jou op kunnen leveren.
Hoewel Google steeds meer concurrenten krijgt, wordt deze zoekmachine wereldwijd nog steeds het meest gebruikt. Je hebt er dus veel meer aan om Google Analytics te leren dan om je te verdiepen in de statistieken van andere zoekmachines. Kennis van Google Analytics wordt door superveel bedrijven wereldwijd gevraagd, in vacatures et cetera.
Via Google Analytics zie je precies hoeveel mensen jouw website bezoeken. Vandaag, deze week, vorige maand of het hele jaar door? Met een klik op de knop vraag je het juiste diagram aan. Wat het extra interessant maakt, is dat je deze data kunt vergelijken met een andere periode in de tijd. Hierdoor kun je zien hoe je online prestaties zich ontwikkelen.
Je ziet precies uit welke landen jouw bezoekers afkomstig zijn en vanaf welk apparaat ze jouw website bezoeken. Dat niet alleen: ook zie je hoe iemand op jouw website is beland. Via een zoekopdracht, via een advertentie, via sociale media of misschien wel via de website van iemand anders? Dit geeft je een goed beeld van alle kanalen waarop je zichtbaar bent.
Een essentieel onderdeel van Google Analytics, is het bouncepercentage. Dit percentage vertelt jou hoeveel procent van de bezoekers je website hebben verlaten, zonder actie te ondernemen. Dat is een slecht teken, want blijkbaar vond de bezoeker niet de informatie waar hij of zij naar op zoek was. In elk geval ging diegene niet over tot een aankoop of andere actie. In Google Analytics zie je een bouncepercentage per pagina. Hierdoor kun je inschatten welke pagina goed werkt en wél leidt tot die gewenste conversie, en aan welke pagina nog wat gesleuteld moet worden.
Google Analytics biedt handige aanvullende tools, zoals de zoekwoorden tool, waarin je gratis zoekwoordenonderzoek kunt doen. Zo krijg je ideeën over welke SEO-content je zou moeten gaan schrijven. Als je al content hebt die nog niet zo goed presteert, dan kun je via Google Ads een advertentie maken om hoger in de zoekresultaten te verschijnen. Zo biedt Google allerlei handige snufjes om je online zoekprestaties te verbeteren.
Gebruik je een CRM zoals WordPress, een SEO-tool zoals Ubersuggest of een andere online tool? Goed nieuws: je connect ze supermakkelijk met jouw account in Google Analytics. Daarvoor zijn speciale integraties ontwikkelt die de data tussen Google en het CRM/de tool uitwisselen. Door de data te combineren, krijg je nog slimmere statistieken waar je nog meer mee kunt bereiken.
Wij Nederlanders staan erom bekend dol te zijn op korting. En wat we nóg fijner vinden dan korting, is als iets gratis is. Goed nieuws, want Google Analytics is volledig gratis te gebruiken. Het enige waar je voor moet betalen, zijn advertenties. Gelukkig geeft Google haar trouwe klanten regelmatig een leuke kortingscode cadeau.
Met Google Analytics kun je vrijwel al het verkeer van en naar jouw website inzichtelijk maken. Om het wat concreter te maken, staan hieronder wat belangrijke functionaliteiten van de tool.
In het doelgroepoverzicht van Google Analytics krijg je belangrijke informatie over de bezoekers. Denk hierbij aan het aantal unieke bezoekers, het aantal sessies, het aantal sessies per bezoeker, hoelang iemand gemiddeld op de website zit, wat het bouncepercentage is en hoeveel procent van de gebruikers nieuw is. Deze data kun je over een vooraf aangegeven periode bekijken en vergelijken.
In het acquisitierapport zie je hoe klanten jouw website vinden. Daarin onderscheidt Google zes bronnen:
Organic search is wanneer iemand door te Googelen, op jouw website terecht komt (zonder advertentie. Direct betekent dat mensen je domeinnaam intypen en zo rechtstreeks bij je website uitkomen. Social betekent dat iemand heeft doorgeklikt vanuit een social media-kanaal. Referral betekent dat iemand vanuit een andere website heeft doorgeklikt naar die van jou. Paid search staat voor alle kliks vanuit betaalde advertenties in zoekmachines. Tot slot staat display voor het aanklikken van je website vanuit een advertentie.
Via de Search Console krijg je gedetailleerde informatie over het zoekgedrag van jouw doelgroep. Je ziet bijvoorbeeld via welke zoekwoorden jouw website het meest gevonden wordt, en wat de gemiddelde positie voor een bepaald zoekwoord is. Dat is waardevolle informatie voor iedereen die zich met SEO en SEA bezighoudt. En het koppelen van de Search Console aan je Analytics-account is gelukkig een fluitje van een cent.
Het aantal bezoekers is interessant, maar waar je nog meer informatie uithaalt, is hoe de bezoekers zich gedragen. Welke website wordt bijvoorbeeld het vaakst gevonden en bezocht in Google? En hoelang duurt het voordat een pagina is geladen? Via welke pagina’s verlaten de meeste bezoekers jouw website, het contactformulier of misschien een andere pagina? Zijn er wellicht pagina’s die helemaal niet worden bezocht? Via Google Analytics krijg je antwoord op dit soort vragen.
Via Google Analytics kun je gebeurtenissen instellen en bijhouden. Bijvoorbeeld:
Door vooraf een gebeurtenis in te stellen, krijg je statistieken over wanneer en hoe vaak de gebeurtenissen plaatsvinden. Dat maakt het makkelijker om conversies te meten. Om dit te kunnen doen, moet je gebruikmaken van Google Tagmanager.
Wist je dat je via Google Analytics specifieke doelen kunt instellen? Dat is erg interessant voor webshops. Als doel kun je bijvoorbeeld denken aan:
Via Google Analytics zie je welke doelen er gehaald worden en hoe vaak dit gebeurt. Door hier regelmatig een rapportje van te bekijken, zie je of jouw online marketingactiviteiten zich vertalen in conversies. Superwaardevolle informatie, dus!
Tijdens een cursus Google Analytics leer je stap voor stap wat Google Analytics is en hoe je het gebruikt. Alle onderwerpen die in dit artikel besproken worden, komen uitgebreid aan bod. Je krijgt inhoudelijke en praktische kennis over de volgende onderwerpen:
Na het afronden van een cursus Google Analytics kun je aan het werk als online marketeer. Je kunt solliciteren op een leuke vacature of als freelancer aan het werk gaan. Natuurlijk kun je de kennis ook gebruiken om zelf een website of webshop op te richten.
Kennis van Google Analytics is een veelgevraagde vaardigheid op de arbeidsmarkt. Tegenwoordig heeft elk bedrijf een website en die kan altijd beter presteren.
Sommige bedrijven hebben zelf al veel online marketing-kennis in huis en zoeken iemand om de resultaten op de lange termijn te verbeteren.
Andere bedrijven zijn allang blij dat ze een website hebben, maar vinden het ingewikkeld om Google Analytics in te stellen. Of ze hebben er simpelweg geen tijd voor.
Kortom, met jouw online marketing kennis kun je werken in grote en kleine bedrijven, in binnen- en buitenland, in elke denkbare branche. Dat is een fijn vooruitzicht!
Er zijn veel bedrijven die hun online marketing-activiteiten, waarvan Google Analytics een belangrijk onderdeel is, uitbesteden. Zo’n opdracht komt vaak terecht bij een digital agency of bij een online marketing-bureau.
Als je bij zo’n bedrijf gaat werken, krijg je meestal meerdere klanten onder je beheer. Je adviseert de klanten over een goede online strategie, analyseert hun Google Analytics en geeft adviezen over hoe de prestaties verbeterd kunnen worden.
Het leuke van het werken binnen een agency of bureau, is dat je veel verschillende klanten hebt. Daarnaast bevind je je tussen de specialisten, je kunt dus veel van elkaar leren. Een nadeel is dat je je aandacht goed moet kunnen verdelen en vaak hard moet werken om targets te halen.
Als bovenstaande opties je niet aanspreken, kun je altijd nog voor jezelf beginnen. Het is makkelijker als je al wat ervaring hebt opgedaan, maar toch: wie niet waagt, wie niet wint. Als freelance analytics-expert is er namelijk werk genoeg! Om aan opdrachten te komen, is het allereerst belangrijk dat jijzelf online goed zichtbaar bent. Denk hierbij aan een eigen website, een bijgewerkte LinkedIn en profielen op websites zoals Freelancer.nl.
Tip: sommige cursussen Google Analytics bereiden je alvast voor op het werken als zzp’er. Bedenk dus voordat je een cursus gaat volgen alvast wat je ermee wil bereiken, dan kies je gelijk de goede cursus uit!
Met een succesvolle website of webshop kun je een goed inkomen genereren. Jouw kennis van Google Analytics gaat jou helpen om doelen op te stellen en te behalen. Het kan behoorlijk lang duren voordat je genoeg verdient om rond te komen, maar als je eenmaal een sterk domein hebt, wordt het steeds makkelijker om hiermee geld te verdienen.
Er worden talloze cursussen over Google aangeboden, maar niet iedere cursus is even goed. Om te voorkomen dat je een miskoop doet, hierbij wat tips over waar je op moet letten. Daarmee weet je waaraan een goede cursus voldoet.
Volg jouw Google-cursus bij een erkend opleidingsinstituut. Dan weet je zeker dat de kwaliteit hoog is en dat je waar krijgt voor je geld. Goed om te weten: alle opleidingen en cursussen op deze pagina worden gegeven door een erkende opleider.
Volg als het even kan een opleiding waarmee je een certificaat of een diploma kan behalen. Dat staat namelijk heel goed op je cv, dus het zou zonde zijn als je deze kans zou laten schieten. Bovendien kan het een mooie motivatie zijn om de opleiding binnen de tijd af te ronden.
Google Analytics is geen alledaagse koek. De meeste mensen moeten even wennen aan de materie en vinden het fijn om vragen te kunnen stellen aan je docent. Of om hun huiswerk voor te leggen aan de docent. In dat geval, is het verstandig om een opleiding te kiezen waarbij je persoonlijke begeleiding krijgt.
De cursusinhoud verschilt per cursus. Het onderwerp dat centraal moet staan, is natuurlijk Google Analytics. Maar neem jij genoegen met een korte cursus hierover, of leid jij jezelf liever wat breder op? In dat tweede geval, kies je het beste voor een cursus die analytics data combineert met een aanvullend onderwerp, zoals content.
De prijs van een cursus is enorm belangrijk. Niemand vindt het fijn om teveel te bepalen. Maar prijs alleen zegt vaak niet genoeg. Het gaat er namelijk om wat je krijgt voor dat bedrag. Heb je een dure cursus gezien die hoog staat aangeschreven en jou alles leert wat je wilt weten? Dan is de prijs-kwaliteitverhouding voor jou goed en is deze cursus het overwegen waard.
Cursusinformatie is vaak rooskleurig en lang niet altijd objectief. Daarom is het slim om de beoordelingen van anderen over deze cursus te lezen. Dat kan in de vorm van een cijfer of een geschreven referentie. Neem hier echt even de tijd voor, je komt namelijk veel waardevolle informatie te weten!
Gratis Google Analytics leren? Dat kan gewoon! Bekijk hieronder de mogelijkheden.
Google heeft een eigen leeromgeving: de Google Analytics Academy. Met gratis, online cursussen leer je alle vaardigheden die je nodig hebt om de tool goed te kunnen gebruiken. De cursussen zijn in het Engels, maar verder zijn het hele goede cursussen waar je niets voor betaalt.
De eerste cursus waar je in de Google Analytics Academy mee start, is de cursus Analytics voor beginners. Hierin leer je de absolute basis, zoals het aanmaken van een account, het implementeren van een trackingcode, het analyseren van rapporten en het instellen en bijhouden van een campagne. Hier vind je meer informatie over de cursus. Je kunt zelfs gelijk starten als je wil!
Google Analytics heeft een eigen YouTube-kanaal met daarin alle ins en outs over hun eigen tool. Het voordeel is dat er ontzettend veel goede video’s op staan. Het nadeel is dat alle video’s in het Engels zijn.
Online vind je diverse gratis e-books met informatie over Google Analytics. Een van die e-books, isDe Gids Voor Google Analytics van House Of Kaizen. Via deze link download je het e-book gratis.
Iedere werkende Nederlander heeft recht op €1000 opleidingsgeld. Dit mag je besteden aan een cursus over een onderwerp naar keuze. De enige eis is dat het opleidingsinstituut in aanmerking moet komen voor STAP.
Zonder eigen website is het lastig, maar niet onmogelijk om Google Analytics te leren. Hiervoor moet je een cursus volgen. Tijdens een cursus krijg je namelijk oefeningen waarmee je alvast met Google Analytics kunt oefenen. Het maakt daarbij niet uit of je voor een gratis of betaalde cursus kiest.
Een andere manier om aan je Google Analytics-vaardigheden te werken, is door ergens stage te lopen. Dan krijg je vaak toegang tot de Google Analytics van het bedrijf (onder begeleiding).
Voor online marketeers (in de dop) is Google Analytics een onmisbare tool. Het is enorm nuttig, gratis én het wordt door bijna alle bedrijven ter wereld gebruikt. De beste manier om Google Analytics te leren, is het volgen van een online cursus. Dankzij de STAP-subsidie kan dat helemaal gratis. Voor wie geen tijd of zin heeft in een cursus, zijn er gelukkig ook andere manieren om analytics onder de knie te krijgen.